tisdag 29 juni 2010

Annorlunda midsommar

Det var ett tag sedan jag bloggade sen sist och orsaken är att min man blev akut sjuk och fick föras till sjukhus. Nu har han äntligen kommit hem med en påse mediciner. Hjärtat är förstorat och orkar inte riktigt med att göra sitt jobb. Nu är iallafall läget under kontroll.

Någon världsdutställning kunde det därför inte bli för vår del. Så jag vill passa på att gratulera den svenska kuvasztiken Sorschies Szép Dajka som blev världsvinnare! Ännu stoltare är jag över Helena och Csigora Barany (Banya) som blev veteranvärldsvinnare. Denna titel har gått till Sverige tre år i rad nu. Och två av dem kommer från min uppfödning. Verkligen kul när hundarna är välbehållna även i de högre åldrarna.

Innan vi förstog allvaret med Dannes hälsotillstånd åkte vi till TRIPLE, tre dagars internationell utställning vid Elmia. Medan jag hade fullt upp att hinna med att ställa ut både puli och kuvasz (i olika ringar) så låg husse utslagen i husvagnen. Charlie var sällskap åt husse medan jag hade med mig min pulitik Siouxsie (Ximene´s Napsugar), min fodertik Bobita-Bella (från Xaida´z kennel) och min kuvaszvalp Minou (Csigora karaoke Queen). Det var bra träning för Minou som är måttligt förtjust i människor som ska ta i henne. BIR-valp tre dagar i rad med lysande kritik. Detta är definitivt min kommande kuvaszstjärna.

Mina pulitikar gjorde också bra ifrån sig på sina första utställningar. 1HP blev det och Bobita-Bella som inte är van skötte sig bättre och bättre och när hon blir ringvan får de andra tikarna se upp! Siouxsie är också en helt underbar puli som jag tror mycket på. Förutom att Danne var dålig så var det en väldigt trevlig helg där jag hade gott om tid att prata med andra trevliga hundägare. Silvana var där alla tre dagarna och "Länsman" (Csigora Emir) blev BIR en gång och BIM två gånger. CACIB alla tre dagarna - fast han är ju redan internationell champion. Annika kom på måndagen med den helt gudomligt söta Bobby (Csigora Jeles) Han fick ett HP och domaren övervägde CK. Men det får bli nästa gång! Annika bjöd generöst på sin matsäck. Tack!

I puliringen fick jag återse Maica som är mor till min R-kull. Fick även tid att prata lite mer med Marianne och Stefan och vi hjälptes åt att hålla och visa hundar. Det gick riktigt bra för dem då deras hane Rya blev BIR två av dagarna och BIM en dag.

En puli som också var roligt att se var Bodils tik Camilla Cordmaker Hurdy Gurdy som blev BIS-4 på lördagen!

Vi har inga utställningar inplanerade den närmaste tiden utan vi ska njuta av sommaren och få husse på fötter igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

läskigt, sköt om er!!
Krya på honom, kramar kusin Annelie

Josefin sa...

Å hoppas din man mår bättre nu! Så underbart vackra puli...blir så sugen på att skaffa en till!