onsdag 30 juni 2010

Hundkörkort - ingen lösning

I morgon börjar det danska lagförslaget om att förbjuda tretton hundraser att gälla. Ett lagförslag det stormats om i media och nu befarar skånska polisen enligt Norra Skåne och Helsingborgs Dagblad att dessa hundar kommer hamna i Skåne. Om det är en enstaka polis eller en enig skånsk poliskår som tycker så går inte att utläsa av artikeln, inte heller på vilket sätt det danska förslaget kommer drabba södra Sverige. Men farhågor av en formlig flodvåg av dreglande "kamphundar" nu skulle komma att välla in i Skåne lär knappast ha någon verklighetsförankring.
När jag bläddrade igenom de senaste hundnyheterna så blev jag så glad över en artikel i Sundsvalls tidning. Den är saklig och sätter in problemet med rasförbud i ett större sammanhang. Jag fann det intressant att läsa i artikeln om hur liknande lagförslag i andra länder rivits upp, då de inte fungerat i praktiken. Artikel är skriven av Thorleif Wallqvist från organisationen Djurens jurister. Måste läsas!

I mediedebatten kring farliga hundraser finns, vid sidan om rasförbud, ett par andra förslag som dyker upp då och då ( se t ex . Förslagen är helt eller delvis överlappande varandra. Vi kan sammanfattande kalla dem för kravet på "hundkörkort". Hundkörkort - det låter kanske tryggt och bra men reser också väldigt många nya frågor? Vem ska utbilda dessa hundägare? För att ett dokument om på godkänt sett tillägnade kunskaper och färdigheter, ska kunna utfärdas, måste rimligen en specifik utbildning tillskapas. Ska utbildningen ske i privat regi eller ska det införas en statlig myndighet för att sköta utbildningen? Eller är det kanske jordbruksverket eller Svenska kennelklubben som bör få detta uppdrag? Eller universitetet? Eller polisen? Och vilken instans, med vilken "domarkompetens" ska genomföra testen och certifieringen? Vem ska, kort sagt bestämma över vem som är lämplig att ha hund eller inte?

Ska kanske olika hundklassser, ungefär som när det gäller bilar införas? "Vad har du för kort då?" "Jag, jag har BD-kort. Jag får ha sällskapshund i utställningsklass 9 på max 17 kilo tjänstevikt med liten apporterande hund i koppel. Du då?" "Nä, jag har bara AE med särskilt villkor. Får hålla mig till knähundar i bärpåse. Men funderar på att ta herdehundskort till våren om Arbetsförmedlingen pröjsar!" Eller nåt... Faktum är, att även om analogin till fordonsvärlden ovan är något skämtsam, så finns en allvarlig poäng. Lika lite som det är samma sak att köra EU-moppe som att köra tung lastbil med släp, så är det samma sak att vara hundägare till två mycket olika typer av hundar. Likaså att vara hundägare i olika typer av miljöer. Och - att över huvud taget vara hundägare. Det är inte tillåtet att framföra fordon med alkohol i kroppen. Det flesta av oss accepterar det som högst rimligt. Frågan är, om det är bättre att vara hundägare med alkohol eller andra droger i kroppen? Ska, och frågan är allvarligt menad, krav på skötsel och nykterhet ställas på de, som med sitt hundkörkort i bakfickan tar sin best på promenad?

Se också artikel i Svenska Dagbladet där folkpartisterna Mathias Sundin och Peter Källkvist föreslår licens på farliga hundraser.

3 kommentarer:

~~Sara~~ sa...

Jag ska genast läsa artikeln du tipsade om. Och jag undrar samma sak som du... Vem ska vara den licencerade parten att utbilda?? OCh hur hade de tänkt sig...En utbildning för varje hund? Som sagt, jag har ju tre hundar, en rottiskorsning 7 mån och två golden retriever. Hur skulle mitt "körkort" se ut? *nyfiken*

Jag länkar från min sida till din om det är ok.

/ Sara!!

RussellPuss sa...

Kanonbra skrivet. Detta har jag själv frågat i flera år på bla. hundforum.
Många skriker efter "körkort", men ingen vet hur det ska utformas o av vem.
Dessutom tror jag inte att det löser några som helst problem. Som du skriver "olika miljöer" tex. den trevligaste hund kan "få spelet" i ovan, främmande, skrämmande miljö. Då skulle det ingå i kortet då isåfall "Ägaren får endats framföra hunden hemma o på små grusvägar" eller "Hunden får även framföras i stadsmiljö". Man kan hålla på i evigheter med ex. Själv har jag Russellar o en Rottiskorsning =). Mvh Bittan

28 juli 2010 00.48

Christina Klosterberg sa...

Tack för era kommentarer. Jo tanken bakom hundkörkot är ju väl om man menar att alla hundköpare ska ha en viss kunskap. Men ställer inte uppfödarna redan sådana krav? Och som du säger Britt, hur ska man gå till väga rent praktiskt. Det är en större administration än man kanske tänker på från bröjan.