måndag 16 maj 2011

Bada hund eller dammsuga

Jag får ofta frågan om hur man sköter en kuvaszpäls och hur man håller den vit. Sanningen är att kuvaszen har en självrensande päls som gör att den kräver minimalt med pälsvård. En genombortstning då och då räcker. Däremot fäller de mycket. Så det är ingen ras för pedanter. Smutsen rinner av dem och den hamnar givetvis någonstans.


Min andra ras puli, fäller inte och där stannar smutsen kvar. Så det är bara att välja. Vill du ha lite pälsvård får du dammsuga oftare och vill du inte städa då är pulisen perfekt men de måste igengäld badas oftare! Bada hund eller dammsuga - vad väljer du? Själv är jag osmart nog att ha båda raserna så jag får både dammsuga och bada hund.

7 kommentarer:

Eva sa...

Och amrisar både fäller, drar in massor och kräver en hel del pälsvård...
Jag BORDE väl ha bytt till minst korthår när jag fick diagnos. Men vem kan kräva att man ska vara SÅ smart:)

veronica sa...

All smuts stannar inte kvar i en pulipäls, om de varit ute blivit blöta och sandiga så ligger det en snygg sandhög på golvet när den sovit en stund och torkat under tiden. :-))

Christina Klosterberg sa...

Veronica: Det är sant att viss smuts och pinnar ramlar av pälsen på en puli. Speciellt om den har färdiga flätor. Då är pälsvården inte särskilt betungande. Men en vit puli kommer alltid ha lite smuts kvar i pälsen som måste pillas bort med händerna. En vit puli som inte badas ofta kommer bli grå med åren. Det är därför mina vita är nerklippta.
Eva: Idealet vore väl en nakenhund, men nu är det ju inte detta som är avgörande för val av hund;) Förstår ditt val efter att ha följt flera bloggar med amrisar. Nu vet jag att de är mer hund än prydnad!

~~Sara~~ sa...

Men det är ju samtidigt lite kärt besvär ;)

Kram

Team Nelson / Ordringen. sa...

Funkar det med högtryckstvätten? Kärcher kan väl bygga en dog-wash! Ja, jag har kommit med en del dumma kommentarer, den här kanske är yttrligare en???:)
Allvarligt, det kan säkert vara jobbigt att behöva handplocka smuts.
Ulf

veronica sa...

Christina nog tycker jag att det är kanske inte helt men lite samma med valppäls el min 10-åring som är svart,pinnar och skräp måste man självklart pilla bort men när de blir sandiga så ligger det kvar på golvet när de torkat..
Men det gör inget, skulle aldrig byta bort puli som ras mot nåt annat.:-))

Quila o Ronja sa...

Ja, det var ju smart!!! Att välja båda, hahaha. Men, som sagt, det är ju rasen men blir förtjust i, inte jobbet den för med sig.
Kram