söndag 5 juni 2011

Kuvaszspecialen 2011

Då är kuvaszspecialen 2011 avklarad! Det tråkiga med att organisera en utställning är att man inte hinner delta "på riktigt" själv. Jag är väldigt nöjd med dagen och måste tacka Kicki, Pernilla och Christel för all hjälp innan och på plats. Jag hann inte ta några kort själv men kommer förhoppningsvis kunna tigga till mig några som jag kan visa för er här!

Tycker att utställningen flöt på bra och jag är själv nöjd men det var en stekhet dag och väldigt många hundar var trötta i ringen. Det tar ju bort utstrålningen, hållningen och steget. Av 63 anmälda kuvasz var det bara 20 som fick röda band. Och ännu färre CK. Vår domare John-John Jonsson som vuxit upp med kuvasz valde att vara sträng. Sverige har en väldigt hög kvalitet på sina kuvasz, bland världens bästa. Men Sverige har särskilt en import att tacka för sina framgångar. Det är den tyska tiken Nala vom Zollernblick . Tyvärr fanns hon inte på plats själv på utställningen men det gjorde hennes barn. Både BIR och BIM, andra bästa tik, andra bästa hane, cert, bästa uppfödargrupp och bästa avelsgrupp var hennes barn från tre olika kombinationer. Nåja avelsgruppen var en av hennes döttrar med sina barn så där kanske man ska säga barnbarn. Kan tillägga att även förra årets BIR och BIM var Nalas barn.

Själv ställde jag ut Czabina, Eira och Minou. Minou skötte sig inte i ringen och fick ett gult band. Jag lovar er, när hon sköter sig och visar sitt steg så kommer hon vinna allt... Czabina (Nalas dotter)  fick rött band trots att hon fällt ur. Men bäst gick det för lilla Eira (Nalas barnbarn) som blev bästa junior med CK och slutade som fjärde bästa tik med reserv cert. Eiras mamma Gaia blev som sagt andra bästa tik och hade den vinnande avelsgruppen. Vår fodertik Bella gjorde även hon bra ifrån sig med CK och slutade som tredje bästa tik. Bella är så fin och framförallt trevlig! Så alla placerade tikarna med CK, utom vinnande tiken (som är halvsyster till min Czabina) är jag antingen uppfödare eller delägare i. Så jag kan inte vara mer än stolt. Vill också gratulera Johan och Ann-Marie till sin BIR och BIM hund! Att vinna på en special över så många är väldigt speciellt. Även kennel Carlslund fick åka hem med flaggan i topp (det är därför de flaggar idag) Nedan en bild på söta Bella.


Men som sagt, dagens stora vinnare var Nala Vom Zollernblick!

8 kommentarer:

Patricia sa...

Jo, det vet vi.
Ordnar man med en utställning så är det mycket att tänka på.
Var med för första gången förra året och arrangerade en cockerutställning.
Till hösten ska vi ha vår andra.
John-John har vi också träffat på som domare och därför vet jag att han kan vara tuff.
Grattis till dina fina resultat.
Kram!

Livet och vardagen sa...

Jag tycker du hade ordnat en bra utställning där allt fungerade, trots den tryckande värmen. Även om jag själv är helt novis i sammanhangent. Vi fick gult vi också, men Asta fick bra omdöme ändå tycker jag. Lär hon sig "visa upp sig" i ringen kommer hon att få rött;-) hälsar Ulla

Livet och vardagen sa...

PS: Grattis till dina resultat! DS

Eva sa...

Låter som en helt ok utdelning tycker jag:) GRATTIS!
Lilltjejen inser väl allvaret med tiden.
Värmen kan ju ta kål på vem som helst, så jag tycker allt hundarna är bra justa som alls ställer upp. (Har starka minnen från en VARM SSRK-utst på Skokloster. Aldrig var jag så stolt över Teddy som när han uppförde sig den dagen!)

Quila o Ronja sa...

Grattis till så fina resultat! Jaa, värmen var olidlig för hundarna i helgen. Inte lätt att springa runt o se glad ut då..... Var o tittade på Norrköpingsutställningen i går, utan hundar. Konstigt!!
Hittar ingen film tyvärr, men man kan höra en liten "snutt" här!http://www.musicaltails.com/CDs.html
Kram

veronica sa...

Vad skönt att dagen gick bra värmen till trots.
Grattis till resultaten, spec Eira. Minou gillade kanske inte värmen.
Många kramar, och Pie skickar nospussar.. Hon har bytit nästan alla tänder fram, än så länge. Och det som kommit ser kanon ut.

Team Nelson / Ordringen. sa...

Bra jobbat. Jag sitter och svettas och kommer inte på nåt bättre att skriva men jag menar det verkligen.
Ulf

Lotta sa...

***GRATTIS***
Kram från mig som är lika nöjd över "våran" Nala och hennes avkommor