fredag 27 januari 2012

Knäckt revben

Jag trodde det var en myt att man kunde hosta sönder revbenen. Nu kan jag berätta för er alla att jag nu stuckit hål på den myten. Det är sant, man kan hosta så att revbenen knäcks.

Igår tillbringade jag en halvdag på sjukhuset, kom inte hem förrän halv nio på kvällen. Efter två månaders hostande har själva hostandet börjat ge med sig. Däremot har jag extremt ont vid vänster bröst. Jag har svårt att röra mig, kan inte ligga ner och sova och en hostning eller djupt andetag får mig att vika mig dubbel. Har också väldigt svårt att använda vänsterarmen.

Som tur är visade gårdagens undersökning att det inte är något fel på hjärtat. Det är inget livshotande. Tack, jag kommer fortsätta att leva så bloggen kommer inte läggas ner! Däremot har jag sprickor i revebenen. Ja, det är sant och det beror på den extrema hostan. Jag är visst inte ensam heller. Det råder mycoplasmaepidemi och det är fler än jag som fått ont i kroppen på olika sätt efter långvarig hosta. Ja, vi har ju i tidningarna fått läsa om Gunde Svan som varit "mystiskt sjuk" i fyra månader. Mycoplasma visade det sig och Gunde fick ställa in Mästarnas mästare. Mig har ingen tidning kontaktat för en intervju;) så jag får väl gnälla här i bloggen istället.



Jag börjar nämligen tycka synd om mig själv. Jag är trött på att vara sjuk och se hemmet förfalla till ett kaos, understimulerade hundar, stängt hundbutiken (förutom nätbutiken), avbokat alla roliga kurser jag skulle gå etc. Jag kan berätta för er att sprickor i revbenen gör extremt ont, det har inte avtagit efter ett par dagars  värk, trots att läkaren skrivit ut riktigt starka värktabletter. Jag kommer i alla fall inte gipsas;) Sånt här får läka av sig själv och man får räkna med ungefär sex veckor...

Jag har även blivit snurrig i huvudet av all värk. Jag missade att en representant från AgriPet skulle komma hit och prata hundfoder. Jag funderar nämligen på att ta in hundmat till butiken också men endast ett urval av det jag tycker är riktigt bra foder. De har ett nytt foder som heter Appettitt som är tillverkat i Norge av i huvudsak inhemska råvaror. Men först ska jag testa fodret. I vilket fall som helst så var det extremt pinsamt att jag dels glömt bort mötet och dels just nu har det så rörigt hemma att jag normalt inte släppt någon innanför tröskeln. Det är ju inte enbart jag som drabbats av mycoplasma utan även resten av familjen och i förlängningen även hemmet;) Det man kan kalla ett väldigt stökigt hem som skulle få min mor att gråta!

När det gäller hundfoder har jag även glimtat åt det färskfoder som Nordic Hundfoder saluför. Är det någon som har erfarenhet av deras färskfoder? Samt är det någon som testat det norska fodret Appetitt? Jag vill ha foder som är närproducerat med kontroll över hela processen. Foder som är bra men till ett vettigt pris. Nu får mina hundar Royal Canin som är ett väldigt bra foder men alldeles för dyrt om man har många hundar. Det är klart att alla mina hundar ska ha riktigt bra mat men samtidigt vill jag inte betala ett överpris! Mina hundar får en hel del råa köttben men jag måste ha ett färsk- eller torrfoder som bas.

Alla mina hundar:




5 kommentarer:

Katarina sa...

Jag vet hur det känns med spruckna revben och kan intyga att du har all rätt att klaga. Stackare!

Nordic har jag ingen erfarenhet av - mina äter Bravo - enbart eftersom jag tycker portionsbitar verkar så mycket enklare.

Tur i alla fall att din hosta är på avtagande - krya på dig!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Kan bara fortsätta att hoppas att du ska komma ur detta snart. Helt sanslöst egentligen. Träffade alldeles nyss en bekant som blek stod utanför ICA alldeles uttröttad. Han hade hostat i 2 1/2 månad.
Nelson äter Priima och mår utmärkt av det. Vad jag har förstått är Nordic ett jättebra foder. Det norska har jag ingen erfarenhet av.
Krya på dig.
Ulf

Lyckopiller sa...

Fodret har vi ingen erfarenhet av...men hoppas på en recension när du prövat. Otur ni har som har hostat så mycket. Hoppas ni snart är friska. Må inte dåligt över ett stökigt hem...det tyder på intelligens,
"Ordning är till för idioter
Genier behärskar kaos!"

Siriosmilla sa...

Jag har gett Nordic hundfoder och min yngsta hund älskar det! Den äldre äter bara när det passar och Nordic passar bara ibland! Tycker att det är ett suveränt foder! Hundarna går mår bra och den magra har ökat i vikt när hon väl äter! Har även gett Appettit i provpåse (som godis) och hundarna gillar det!

Krya på dig!

Ulrica sa...

Fodax, färskfruset är bra, det har vi haft i många år och prisvärt.
/Ulrica