torsdag 5 april 2012

Männsikan och hundens kulturella utveckling

När hundlitteratur lyfts fram på kultursidorna jublar jag. Härligt när någon tar relationen mellan hund och människa på allvar! Alltför sällan är det just det, en seriös, initierad samtalston, som kännetecknar svensk massmediabevakning av temat. I den mån över huvud taget hunden och relationen till människan berörs.

Författaren, poeten och tillika chefredaktören för Dala-Demokraten Göran Greider är ett undantag. Han gör i dagens Aftonblad på kultursidorna en lysande analys av etologen Per Jensens bok Hundens språk och tankar (2011). De viktigaste poängerna handlar om hur både vi och hundar via evolutionen och den kulturella utvecklingen anpassat oss till varandra och skapat en ömsesidig förståelse för varandras språk och uttryck.

Istället för att jag återberättar artikeln här så uppmanar jag er att läsa Grediers recension i Aftonbladet, den borde läsas av alla oavsett om man har hund eller inte: Det är ingen hund, det är en varg


Om du vill kan du även läsa min egen recension av boken, som jag skrev i oktober förra året: Hundens språk och tankar

5 kommentarer:

Jasmine sa...

Jag har läst den!
HELT SUVERÄN!!!
http://minochellas.blogg.se/2011/december/boktips-hundens-sprak-och-tankar-per-jense.html

Katarina sa...

Heja Greider! Tycker själv det är en lysande bok - som gav mig väldigt mycket.

Sofie sa...

Väldigt bra artikel. Måste nog allt ta och läsa boken också :) Ja varför kan vi inte lära oss att leva i samspel med naturen. Jag tycker att det är skrämmande med människor som blir så rädda bara för att man har sett en varg i deras närhet och att de då ska bort på en gång.

Elin sa...

Naaw, vilken fluffig sötnos!! <3

Kajsa sa...

Intressant inlägg=)