fredag 27 april 2012

Regeringen bombar - ta skydd!

                                                                                                        Foto: Försvarets bildbyrå

Regeringen beslutade nyligen att genomföra bombningar i delar av Sverige, rapporterar Aftonbladet. Nej, kom ut ur skyddsrummen! Det är inte så att Fredda Reinfeldt och company totalt tappat koncepterna och låtit det slimmade flygvapnet och Tolgfors elittrupper gå loss på den egna befolkningen. Det är bara myggen som ska bombas bort. Myggen i trakterna av nedre Dalälven är de som däremot bör söka skydd. För en massiv utrotningsbombning ska genomföras i regionen. Stora mängder bekämpningsmedel ska sprutas ut med förhoppningen att ta livet av så många stickmyggor som möjligt.

Jag är i grund och botten motståndare till spridning av gifter i naturen. Men i det här fallet är det befogat. Det finns i kommentarer till beslutet definitivt en negativ opinion till beslutet. Jag fattar den principiella inställningen alltså och respekterar motståndet. Men, efter att under ett år hyrt en sommarstuga i trakten (By, närmare bestämt) kan jag inte annat än applådera beslutet. För att citera min avlidne farsa Bertil, "Det var det jävligaste jag varit med om!" Det yttrades, uppblandat med diverse svordomar, vid fyrasnåret på morgonen första natten han hälsade på oss i stugan under en högst sömnlös sommarnatt. Och då var vi ju ändå inomhus.

Jag fiskade en del vid den här tiden. Normalt sett en underbart rofylld sysselsättning. Napp sket jag egentligen i om jag fick. Bara jag fick tystnaden, stillheten och den blanka vattenytan vid en skogstjärn eller Dalälven på kvällen eller tidiga mornar. Men, det fick jag inte. Jag ljuger inte om jag säger att jag flera gånger fick fly från en övermäktig fiende i form av myggmoln som attackerade mig. Ljudet av tiotusentals myggor vid färjan i Tyttbo bär jag fortfarande med mig i minnet. Insorterat bredvid tandläkarborr i minnet över avskyvärda ljud. Så kom igen Naturvårdsverkets helikopterstridspiloter: Give 'em hell! Och Lena Ek, ansvarig minister, se till att träffa rätt den här gången!

Myggor och deras bett är sällan några jätteproblem för våra hundar. Men i extrema fall - och det är det sannerligen i trakterna av Nedre Dalälven - kan det definitivt irritera huden på en hårlös hundmage. Men allvarligare fall av sjukdom hos våra hundar på grund av myggbett har jag inte hört talas om.

Här vill jag dock ta upp en allvarligare dimension i detta med myggor och hundar. Kopplat till den pågående klimatförändringen. Den globala uppvärmningen vi producerar, som ni minns? I stora delar av världen, där medeltemperaturen varit högre än i Sverige, finns mycket allvarliga sjukdomar som sprids genom myggor och sandflugor. Vi har alltså varit förskonade för ruggiga sjukdomar som infektion med hjärtmask (Dirofilaria immitis) och Leishmaniasis.


Foto: SVA


Hjärtmaskspridning kräver en viss dygnsmedeltemperatur under ett antal, sammanhängande dagar, för att kunna utvecklas under en av utvecklingsfaserna. Bilden nedan är hämtad ur veterinärstudenten Anna Östmans (2010, s 4) välskrivna kandidatuppsats Kan infektion med hjärtmask (Dirofilaria immitis) smitta i Sverige? Du kan läsa den via ett klick på föregående mening. Den är trots ämnet och viss vetenskaplig jargong faktiskt inte svårbegriplig även för en icke-veterinär.



En längre period av högsommarvärme krävs alltså. Närmare bestämt är 14 grader celsius någon form av gräns för när temperaturen tillåter utveckling och spridning av hjärtmask. Ju mer temperaturen ligger över den tröskeln, desto snabbare och lättare utvecklas masken och spridningsrisken ökar. Enligt Östman (2010, s 7) finns data som tyder på en spridning norrut i Europa. Ett norra Europa som har en ökande medeltemperatur.

Östman visar tydligt på att det redan nu finns förutsättningar för hjärtmask att utvecklas i Sverige under sommarmånaderna. Teoretiskt är en dygnsmedeltemperatur på 18,3 grader celsius under 30 dagar en lämplig gräns för att säga att klimatet är tillräckligt gynnsamt för spridning. Det är nästan 5 grader högre än medelvärdet för sommarmånaderna. Men, Östman visar (2010, s 10ff) att det har under det senaste närmast regelmässigt under juli och augusti uppmätts sådana dygnsmedeltemperaturer som möjliggör hjärtmaskens utveckling och spridning via myggor. Tabellen nedan hämtad från Östmans arbete (2010, s 10) illustrerar detta:


Även om risken ännu är låg för att spridning av den här allvarliga sjukdomen som inte bara kan drabba våra hundar utan också människa, drar Östman slutsatsen att "det finns risk för att Dirofilaria immitis-infektion kan smitta i Sverige." (2010, s 19). Men klimatförändringarna och ett varmare klimat parat med ökad rörlighet av eventuellt smittade hundar över våra gränser får nog ändå tas på allvar.

Dan Porsfelt - gästbloggare på Sociala hundar





2 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Vi har svårt att ta till oss de konsekvenser som kommer av klimatförändringen. Jag tror att -som du gör här - peka på konkreta effekter som kan uppstå, kan väcka opinionen ytterligare. Det fastnar lätt vid "bensinprat" annars och det triggar ofta igång debatten åt fel håll ute på landsbygden, där de flesta inte klarar sig utan bil.

Jag har också minnen av myggplågan. Vi skulle vandra vid Grövelsjön och hade precis kommit fram. Jag stannade på en parkeringsplats och vek upp kartan för att se hur vi skulle köra sista biten, då allt blev nästan svart. Vindrutan var täckt av mygg. Som tur var blåste det på fjället och vandringen blev lyckad, men de som lever med myggorna i vardagen och vill ha bort dem, har min fulla sympati.
Ulf

Dan sa...

Hej Ulf! Tack för din kommentar! Ja som landsbygdsboende är man definitivt bilberoende i allra flesta fall. Och staden är ju faktiskt mer resurssnål. Samtidigt känns ju avfolkning av glesbygden ytterligare inte kul direkt.
Grövelsjön är fint! Var där och vandrade för några år sen. Också räddad av blåst på fjället!
Gillar din nya tävling förresten - jag kommer delta! /Dan