tisdag 28 augusti 2012

Bloggen Dog News - en topprankad parasit

Socker-Conny filosoferar!
Vad är en "blogg"? Och vad är en "hundblogg"? Och vad kännetecknar en "bra" hundblogg? Huka er människor för ikväll känner jag mig som min gamle följeslagare Socker-Conny, här bredvid!

Jag kommer alltså att nita något i följande text! Frågorna ovan har jag ställt mig en tid. Jag är, som sociolog, fascinerad av statistik. När det gäller bloggar finns det flera olika statistikkällor. Vissa bara för dina egna sinnen, andra offentliga. En del bloggare skiter fullständigt i om det som publiceras på bloggen läses av...ja, nån annan än den egna genomläsningen innan klicket på "publicera". Andra lär definitivt vara "klickjägare" och knåda sina egon genom att många klick på det publicerade erhålls. Blandformer finns säkert!

Vilken "typ" jag är, det kan vi diskutera rätt länge. Ibland är jag lite av klickjägarn, det ska jag inte förneka. Men lika ofta skiter jag nog i hur många som läst inlägget i fråga. Jag har helt enkelt en lust, ett driv, ett intresse i att publicera mina egna tankar och reflektioner om något som ligger mig varmt om hjärtat. Eller ibland, företeelser jag avskyr, eller till och med hatar. Men vad jag vill göra är, i de allra flesta fall, ge något till andra. Och "andra" blir ju såna som du, som läser det som publiceras här på bloggen. Vad jag vill ge, är ju något eget, något unikt! Jag vill ju ge av mig, av mig och min flock - vårt liv och mina tankar - till dig och kanske några andra!

Kort sagt, jag har en vilja att publicera mina egna reflektioner om företeelser som har med hund, hund och samhälle och hund i samhälle att göra. Mina. Egna konstruktioner. Grundade i kreativitet och erfarenheter. Klädda i bokstäver och bilder. Något unikt alltså. (Även om man alltid skriver i en tradition, en genre och därmed alltid mer eller mindre är påverkad, styrd och formad av andra, det vet jag.) Men det är det jag vill ge.

Är det bra? Tja, man får väl ta bloggandet för det det "är". Det är inga doktorsavhandlingar eller vetenskapliga artiklar som produceras. Eller skönlitterära mästerverk värda Nobelpris i litteratur. Bloggande är snabbare, enklare, tillgängligare och sällan lika genomtänkt som de tidigare nämnda typerna av texter. Man får ta det för vad det är, kommentarer av nyheter eller upplevelser. Idéer och ibland nycker och ingivelser. En vilja att säga något till någon. Rätt eller fel, tja det märker vi - för man kan se bloggandet som en sorts text i ständig tillblivelse. Det är något som lockar mig. Det är...kul! Och lite allvarligt. Fritt för skribenten, men därför långt ifrån alltid fullkomligt i sin presenterade form. Men när det är bra, kul, engagerande och unika tankar presenterade på ett tillgängligt sätt. Ett sätt att bidra med något till samtalet om hundar och hundar i vårt samhälle. (Eller hunddiskursen, som man skulle kunna säga). "Unika tankar" är nog nyckelorden för det som jag kommer skriva i resten av det här inlägget.

Jag roade mig nämligen med att gå igenom hundbloggarna på Vovve.nets topplista. Vissa av dom känner jag, och Christina, ju väl redan, då vi regelbundet läser dem. Vissa har jag inte alls läst tidigare. Och det som kännetecknar dem är ju att de har eget material. Kreativa texter och/eller fantastiska, egna, bilder (t ex mannen som kan prata om hundar), eller ett speciellt och personligt tilltal (t ex Västgötashttp://sverkerbest.blogspot.se/petsen Sverkers spetsfyndigheter). Eller kan det vara egna berättelser om träning och erfarenheter av den (t ex Lilla Liam - Racing Giants), informativa berättelser som underlättar hundlivet för andra (t ex Hundvänliga Stockholm) eller mer bild- och egenupplevelsebaserade bloggar (t ex Blogga för hundan) eller livet med hundar av en viss ras (t ex Livet med dobermann).

Jag uppskattar alla bloggarna som finns på topplistan. Mer eller mindre, jag har ju en egen smak och egna intressen. Men, alla bloggarna på topplistans tio översta platser (sett till statistiken för 120827 som screenshoten nedan visar) har en sak gemensam: de publicerar eget material. Kreativt material. Unikt material. Unika tankar, det vill säga nyckelorden jag talade om. Om jag gillar tankarna eller inte, spelar ingen roll, för det är tankar eller bilder som bidrar till samtalet om hundar. Alla bloggarna på Vovve.nets tio-i-topp-lista ger läsaren något unikt och egenproducerat.


Förutom en blogg, då. Märkligt nog den blogg, enligt Vovve.nets statistik, som är den mest besökta. "Dog News" kallas den. Man hade ju gissat på att den skulle vara skriven på engelska och riktad till en större publik, men så är inte fallet. Det som kännetecknar bloggen Dog News är, att den är fylld av länkar till vad andra skrivit om hundar. Innehållet i det som andra skrivit sammanfattas, ofta rätt taffligt, och så länkas till den ursprungliga texten. Så här presenteras bloggen på Vovve.net: "DOG NEWS - Sveriges största "renodlade" hundblogg, med över 6 000 besökare i veckan! Hundnyheter 7 dagar i veckan från när och fjärran. Vi skriver om det mesta som rör hund."  Siffran som anges är något överdriven, men bloggen ifråga har överlägset flest läsare de flesta dagar i en månad, helt klart. Det gör den intressant för en granskning!

Jag gick igenom de 60 inlägg som finns hittills denna månad (augusti 2012). Två av dessa sextio utgjorde eget, kreativt och unikt material. Två av sextio. Det är dryga tre procent, det. Det är som torrfoderkulorna som hamnade utanför skålen, typ... Resten av inläggen är antingen upprepningar av vad andra, oftast nyhetsmedier skrivit (de allra flesta), oblyg, men dold i "redaktionell" text, marknadsföring, av preparat som en viss nätbutik för djurprodukter säljer (en liten del), eller ett fåtal, förvisso behjärtansvarda, återberättanden om bortsprungna hundar. Kort sagt, Dog News lever på det andra skapar. Och i vissa fall andras olycka. Bloggen Dog News är, som jag ser det - min helt personliga uppfattning alltså - i huvudsak en parasit.

Jämfört med alla de bloggar som jag räknat upp tidigare, som alla producerar unikt material på olika sätt, är Dog News alltså, rent ut sagt, en usel blogg. För i mina ögon ska en blogg ge något. Inte bara förmedla andras tankar, och parasitera på dem. Som när jag nu säger "Elefanter lösa"" och hänvisar till andra texter...

Istället för att gå in på Dog News, kan du lika gärna skriva in "hund" i Google och söka i kategorin "nyheter". Eller kolla SKK's hundnyhetsuppdatering. För det är så Dog News fungerar. En snabb sökning. Oj, en artikel med hund i texten. En kort sammanfattning av andras arbete presenteras på bloggen, (särskriven och felstavad ibland men vem bryr sig), tjolahoppsansa!: vi har gjort det vi ska, för "Vi skriver om det mesta som rör hund".

I helvete heller ni gör, skulle jag vilja säga. Ni återberättar vad andra skrivit om det mesta som rör hund. Det är det som skulle stå i presentationen. Eller kanske; "Dog News: Vi har ingen egen kreativ förmåga, så vi rider på andras."...

Det är långt ifrån alltid som mina inlägg når den nivå jag skulle vilja. Men, jag vill nog påstå att de oftast bygger på, och förmedlar något unikt. Det är i alla fall ambitionen.


19 kommentarer:

P.S Hundar sa...

Läsarstatistiken stämmer ju inte heller om man kollar på Vovves bloggtopp och sen kollar vi på Google Analytics så har vi många fler läsare om dagen än vad som står på vovve...

Det är lite konstigt att bloggen som bara kopierar ens får vara med på bloggtoppen...

HumleSpunk sa...

Om er ambition är att vara unika, så tycker jag verkligen att ni lyckas. Jag har aldrig sett en blogg som er, och följer den med intresse. Ofta välarbetade inlägg med gott om länkningar och hänvisningar, och gärna en spetsig åsikt inbakad någonstans. Gillart.

Bloggen "Mannen som kan prata om hundar" har jag läst en handfull gånger, men jag stör mig på att han tar sig rätten att spara mailadresserna (om man kommenterar) för att spamma folk.

Och Dognews... pja. Nä. *gäspar*

Läsarstatistik tar jag med en nypa salt, jag har nog inte hittat två "klickmätare" som visar samma summa. Olika överallt. För egen del tycker jag det däremot är roligt att se "kurvan" - fre/lör har jag oftast färre besökare, och måndag förmiddag toppar jag. Är jag den typen av blogg man läser när man kommer tillbaka till jobbet en måndag-morgon, haha :)

Men jag småkikar fortfarande efter fler humor-hund-bloggar (inte Sverkers) som man kan småle/skratta åt. Till exempel Udos blogg (http://pudeltv.se/udo/), en alldeles underbar, syrlig humor.

Men det är inte lätt att hitta guldkornen i bloggvärlden, ibland ser man inte skogen för alla träden. Glad är jag att jag hittade hit i alla fall.

Eva sa...

Det där låter inte som om det ÄR en blogg. För mig är "blogg" just det du skriver: ett forum för egna tankar, bilder, idéer och så. EGNA är nyckelordet alltså. Därmed inte sagt att man inte kan använda en tidningsartikel eller liknande som utgångspunkt (typ ditt inlägg om hotellet... Fnissar och suckar fortf)
Själv blandar jag ju gärna det ena och andra, skoj och bus med djupaste allvar om problemen med A. Det har jag fått "skäll" för i mail... "VARFÖR berättar du att A är jobbig? Trist att läsa och du får ju dåligt rykte!" Dåligt rykte för att jag berättar om jobbet med och funderingarna kring att ta över en problemhund??? De läsare som ev vill sprida så'nt vill jag i alla fall inte ha:)
Men det är väl "klickjägarna" som reagerar så. Visst, jag vill gärna ha många läsare också, men det är inte viktigast. Att "göra om sig", ljuga och hitta på för att behaga... Lär inte göras hos mig iaf:)

Unknown sa...

@HumleSpunk Tack för tipset och varningen! Din blogg, om någon, har ju ett unikt och spännande tilltal!

Unknown sa...

Tråkigt höra om dina erfarenheter, Eva! Också du har ju en egen "stil" och intressanta vinklingar på olika hundrelaterade frågor, som hur man tar hand om "problemhundar" eller tar vara på de resurser man har tillhanda. Eget och unikt. Gillar jag, även om jag inte alltid har samma åsikt. Eller tro :)

Elin sa...

Jag håller med Ps hundar där.
Något med besökstatistiken klickar inte helt enkelt. Jag kan se vissa dagar att dessa "superbloggar" ibland inte ens är med på 10 mest lästa från gårddagen. Sen andra dagar så skjuter dem ifrån med jättehöga siffror.

Helt ärligt så jag inte ens vart inne och kollat Dog news-bloggen än...

Unknown sa...

Elin, precis! Jag har också lagt märke till de märkligheterna när det gäller statistiken! Istället för den bloggen rekommenderar jag till exempel en titt på min kusins fantastiska blomsterarrangemang! http://www.fredagsinspiration.se/gallery_3.html

Eva sa...

MEN vad trist det vore om vi alla hade samma åsikt! Då faller ju bloggvärlden direkt;)
Fast.. visst ja... Det är ju likheten och att "vara som alla andra bara lite bättre" så många eftersträvar... Attans! Får jag försöka få ihop DET också!

Quila o Ronja sa...

Kan bara hålla med om det du skriver..........Det ÄR svårt att hitta bloggar som "ger något". Klart att vi är ute efter olika saker, men det ska ge något i utbyte. Roligt, intressant, fyndigt, eller på annat sätt fånga mig.
Nej, inte får man alltid till en blogg som "säger något vettigt", men jag jobbar på det ;-)
Tack för bra inlägg!
/Susanne

pshundar sa...

Tack! :D

Sv: ja, någon gång blir det en Kuvasz eller två i en fårflock, vare sig det finns varg eller inte, tycker det ser så häftigt ut det lilla man sett. :)

Elin sa...

Tack för tipset, ska kika in på den genast! Älskar blommor :-) kanske kommer på någon idé till trädgården..

Asta och Iris sa...

Ja er blogg impar verkligen på mig därför att ni har en "akademisk" ton över det hela. Själv började jag blogga om min springer spaniel för att kunna berätta för Rudi. Sedan kom Asta och min "förälskelse" i terriern gjode att spanieln kom i skymundan. Detta hade de gamla trogna bloggläsarna lite svårt att acceptera. Man blir vän med blogghundarna på något vis, det är som om man känner dem väl.

Jag vill egentligen nischa min blogg till att bara handla om Asta och framför allt terriertrimning men men...då har jag väl inga läsare kvar:-)

Unknown sa...

Kul att du tycker om den! Försöker att inte "överakademisera" bloggen, men ibland kanske pennan slinter iväg. Vill ändå det ska vara en mix av mer allvarliga, djupare, "tyngre" och akademiska texter och lättare, mer tillgängliga texter, och nån gång rena "skojtexter",

Visst är det så att man som skribent, omtalad och läsare "växer ihop" med tiden. Även på ett känslomässigt plan.

Det är kanske så att en så stark nischning kan funka. Fast kommer du orka hitta nya vinklar på ett så begränsat område ändå, i längden?

Unknown sa...

Hej! Inspirerad av ditt inlägg anslöt jag mig till Vovves blogtoppslista - och upptäcker att där registreras betydligt färre besök än dem jag får enligt statistiken i bloggen (jag har feedjiit så jag ser att det kommer folk och att det inte är räkningen i min blogg som inte fungerar). Kommer alla dina besökare med på Vovves lista?

Dog News sa...

Tack för god reklam för Dog News, allas åsikter är viktiga för oss. Vår blogg återger nyheter, vartenda ord är skrivet av oss, precis som bloggens namn så är det nyheter om hund den handlar om. Om Ni går tillbaka till bloggens start så skrevs bloggen i helt annan anda det första året, allt var taget ut just vår hundliv men det "tröttande" vi på men länkarna ligger kvar. Alla tips ligger också där. Tack för trevlig läsning och reklam :)

Dog News sa...

Litet tips ännu, läs detta inlägg på Dog News http://dog-news.net/2012/08/24/tvist-om-vardnad-for-hund-i-tingsratten/ och följ länkarna, hunden Casanova ägdes av oss även om vi inte alltid vill skriva ut att en del av materialet handlar om oss. Läsvärt även för den som inte gillar bloggen i överigt

Christina Klosterberg sa...

Hej, Dog News.
Angående inlägg nr 1:
- Ja, det är ju precis det jag skriver: Ni parasiterar på andras (journalistiska) arbete, utan att bidra med egna vinklingar.
- Att bidra med något unikt är inte lika med att "allt är taget ur vårt eget hundliv". Har jag sannerligen inte påstått för den delen.
- Lev gärna i den skeva föreställningen om att all uppmärksammhet är positiv sådan.

Inlägg 2:
- Nej, mitt sista klick på er sajt var i samband med texten jag skrev här ovan. Tack för inbjudan, men nej tack.


Madeleine sa...

Intressant inlägg, jag undrar ofta själv varför folk går in på den bloggen faktiskt, men som du själv skriver; smak och egna intressen.

Jag har bloggat i över sex år nu om livet med dobermann. De första ett-två åren var det väl mamma och två pers till som läste.

Min vilja att berätta och skriva av mig var och är dock samma då som i dag. Det är därför jag fortfarande skriver, för min egen skull.

Jag tror det är någonstans där som DogNews tyvärr tappade bort sig och blev helt ointressanta för mig, när de slutade bry sig om att bidra med något och började bry sig om att vara störst istället.

Ellen Herrlin sa...

Inser att detta inlägg är väldigt gammalt men jag uppskattar det verkligen! Är själv väldigt ny i bloggvärlden men har grubblat väldigt mkt över hur det är möjligt att dog News har så många besökare, fortfarande! Orkar knappt gå in på sidan pga all reklam!