lördag 5 februari 2011

Förgiftad hund

Igår var det kaos här hemma efter att Siouxsie fått i sig en hel burk Rimadyl. Siouxsie är fortfarande väldigt tagen. Jag var tvungen att bada henne för att få bort alla spyor. Hon fortsatte att kräkas sen vi kom hem från veterinären och hon ville gå ut och kissa flera gånger. Hon äter inte heller. Så hon visar tyvärr upp flera förgiftningssymptom. Hon kräktes igen nu. Väntar på blodprovsavaren om levern är påverkad. Men ögonvitorna är fortfarande just vita. Jag skulle hålla uppsikt så att de inte blev gula.

Jag har kontaktat veterinären igen, kanske måste hon få dropp. Jag är så orolig. Väntar på att veterinären ska ringa tillbaka. Har försökt läsa allt jag kan hitta på nätet om hundar som förgiftningar med Rimadyl. Det är tydligen ämnet Caprofen som kan ge leverskador. Det som gör tablaetterna så attraktiva är den tillsatta leversmaken.

Jag villa tacka er som bryr sig i denna stund, det är så hemskt att se sitt djur må dåligt. I morse fick valparna uppblött torrfoder, royals starter. Det är det bästa fordret om man börjar mata valparna tidigt. Föredrar det framföra modersmjölkersättning. Men nu är ju valparna som tur är 4 veckor så de är inte längre lika beroende av tikens mjölk. Får bara se till att inte Siouxsie får mjölkstockning. Siouxsie får fortfarande inte vara med valparna. Min kuvazs Czabina har fått agera barnflicka istället.

Nu har veterinären ringt, hon ska in och få dropp. Så nu åker vi in till djursjukhuset igen.

5 kommentarer:

Katarina sa...

Stackars Siouxsie - vi håller alla tummar och tassar vi har!
Kram!

cc sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tassintryck sa...

Stackare! Hoppas att hon snart mår bra och att inget invärtes tagit alltför mycket stryk! Tänker på er!
kram från mig
/maria

veronica sa...

Usch stackars er och siouxie, lider verkligen med er. Tur att valparna är så pass stora att de klarar sig utan att dia. Vi fortsätter att hålla alla tummar, tår och klor för er.Kram

Leif sa...

Låter som om levern och njurarna får det tufft ett tag framöver. Veterinärerna är skickliga nuförtiden, hoppas det går bra.

Det är hemskt om ens djur blir sjukt.

Tur att katten inte är så himlans sugen på leversmak. Han käkar en massa annat istället och avskyr allt vad medicinpiller heter.

Sist Marcel blev sjuk kom han och klagade innan han sen spydde, spydde och spydde tills det inte fanns något kvar. Jag fick spruta i honom vatten så han fick i sig vätska.

Det visade sig att han nere i hamnen hade käkat frigolit från fisklådor. Klart smaken och doften satt kvar i dem och han blev nyfiken att smaka. Sedan dess rör han ogärna frigolit.