tisdag 10 juli 2012

Hundvänliga semestermål - Billigt och bussigt i Berlin

Visst är det märkligt med vissa städer. Du vill verkligen resa dit. Har velat det i många år. Men det är som förgjort. Det har gått troll i det. Du kommer liksom aldrig dit. Men alla ointressanta städer runt om har du minsann hamnat i... Så är det för mig med Paris. Ända sen jag hörde Marianne Faithfull med grymt sprucken röst i låten Ballad of Lucy Jordan sjunga om att hon vid 37 års ålder insett att hon aldrig kommer åka genom Paris gator i en cabriolet, med den varma vinden i håret, har jag velat dit!

För några år sen var det äntligen på gång. Världsutställningen skulle äga rum i Paris och vi planerade att åka! Äntligen skulle det bli av! Men lika förutsägbart som att Djurgården i år spelar 1-1 i varenda (nästan) match, kom givetvis något annat emellan och resan fick ställas in. Istället hamnade jag under sommaren två gånger i Hamburg... Jag gillar i och för sig Hamburg hårt. St Pauli och, speciellt, Sternschanze är riktigt sköna stadsdelar, där man känner sig avslappnad och att man kan "vara sig själv". Och landsbygden  söder om Elbe - kallad Altes Land - med sina fruktodlingar, är en fantastisk kontrast till vår närmaste riktiga storstads stimm.

Dagens hundvänliga semestermål är dock varken Paris eller Hamburg. Men likt Paris hade det under många år gått troll i mina önskningar om att åka till...Berlin! Förutom ett snabbt tågbyte 1988 inklusive passage från Väst till Öst och typ två timmars promenad i området kring Lichtenberg-stationen (tror jag det var), fast det räknas liksom inte. Men år 2005 hände det till slut tack vare jobbet. Och sen dess har det blivit fem besök till. Jag gillar Berlin. Och jag gillar attityden till hundar i stadsmiljön i Berlin. Så här kommer det tredje och sista hundvänliga semestermålet: Billiga, Bussiga, Berlin!

Dagens hundvänliga semestermål: Berlin med omnejd

En sida av Berlin - Huvudstaden
Alla känner vi ju Berlins 1900-tals historia. Från preussiskt kejsarvälde, via mellankrigstidens dekadens och nazisternas stöveltramp till Röda arméns intåg och den efterföljande uppdelningen med järnridå, Checkpoint Charlie, och slutligen murens fall och inkorporeringen i Västtyskland. Alla dessa händelser har satt spår i Berlin. Spår som gör staden oerhört intressant att besöka - med eller utan hund. 

Men att den är hundvänlig, det är fullständigt klart. Ärren från krig och järnridå gör, att det nästan oavsett var du är i den väldigt utbredda stan, finns det mellanrum. Mellanrum som inte sällan blivit parkområden. Berlin är alltså en lättrastad stad! Ett par stora, ja nån riktigt enorm, parker finns att tillgå för skuggiga promenader och då med Tiergarten som främsta exempel. Det är också så, att Berlinare i gemen förefaller ha en positiv inställning till hundar som en naturligt integrerad del av vardagslivet i stan. Alltså en mental föreställning som gör livet med hund lättare än i, säg Stockholm. Hunden är ofta välkommen på restauranger och andra offentliga lokaler. Smidigt dessutom åka tunnelbana med hund i stan då det är mycket luft i vagnarna, så det är ofta lätt hitta en plats där du och din hund kan ha en ganska stor personlig sfär kring er.

En annan sida av Berlin - Kreuzberg
När vi varit i Berlin har vi flera gånger hyrt privata lägenheter, vilket är rätt skönt om man stannar ett tag. Allt man behöver finns ju liksom då. Den här sidan är inte dum, och du kan söka endast djurvänliga lägenheter! Personligen gillar jag stadsdelar som Kreuzberg, Friedrischain, Prenzlauer Berg och Charlottenburg bäst. Men  livet är skönt på många andra ställen också. Det är ju ingen idé att här ge en massa detaljerade tips om vad man kan göra i stan - det finns så mycket. Och det finns så mycket bättre beskrivet av folk som bor i stan. Jag har haft mycket nytta av In Your Pockets Berlin guider (och vid andra resor i centraleuropa med!), Black Book Berlin, Berlin Independents Guide och kanske speciellt Eintritt-frei.org. Gratis är trevligt!

Schlesisches Tor
Berlin är annars en stad man kan trivas i utan att maxa kreditkortet. Billgt att äta och utbudet är rätt fantastiskt! Tror banne mig man kan hitta ett par udmurtiska restauranger på nån undangömd gata i Neukölln om man letar noga... Även om Berlins kollektivtrafiknät är bra, gör stans storlek till ytan det gamla uttrycket "Location, location, location!" viktigt som i alla stora städer. Senaste gången vi var i Berlin bodde vi vid Warschauer Straße. För oss var det perfekt! Gå till höger och Friedrischains många restauranger, spännande butiker och sköna barer eller ta u-bahn en station till Schlesisches Tor mellan Schlesischer Straße och Skalitzer Straße i Kreuzberg för konserter och nattliv. 

Berlin är tillåtande inte bara när det gäller hundar som gärna går lösa eller kan finnas som naturlig del av livet på en bar. Med undantag av de allra östligaste stadsdelarnas betongkaserner, är staden öppen för gränsöverskridanden och alternativa livsstilar. På Kreuzbergs graffititäckta barer höjer ingen på ögonbrynen om det luktar jazztobak vid ditt bord, dina byxor är trasiga eller du kysser nån av samma kön. Det är skönt. Även Berlins kanske mest klassiska fotbollsklubb Tennis Borussia Berlin, eller Te-Be som den kallas, präglas av en alternativ, punkig supporterkärna. Klubben är rejält på dekis, och har överlevt med nöd och näppe. Numer i division fem... Stadion är uppkallad efter en historieprofessor - Theodor Mommsen - som dessutom tilldelats Nobelpriset i litteratur, och ligger undangömd i ett industriområde. Klubbhymnen utgörs av den gamla Ramones-punkklassikern Blitzkrieg Bop! Bara en sån sak...

Pampiga slottet Sanssouci
Två sköna utflykter att göra när du är i Berlin är att ta lokaltåget till grannstaden Potsdam fyra mil från Mitte. Mysig stadskärna och hög pampighetsfaktor vid slottet Sanssouci och dess fantastiska trädgårdar. Fredrik den Store, kejsaren som lät bygga slott och trädgårdar ligger själv begravd på området. Hundälskare som han var, på egen begäran begravd bredvid sina döda favorithundar!

Mysigt med hundpromenad vid fritidsbåtshamnen i södra delen av innerstan också! Ett par stationer innan Potsdam liggerStudio Babelsberg, som är ett av Europas viktigaste filmcentra och som firar 100 år i år! Är man lagd åt tillrättalagd upplevelse-hållet kan Filmpark Babelsberg kanske vara nåt, men jag har själv inte varit där. Hundarna var mer intresserade av att gå runt i fina parken runt Cecilienhof, där Potsdamkonferensen hölls i juli 1945. Är du i Potsdam under sparrissäsong, rekommenderas Daily Coffees uteservering vid Nauener Tor. Deras hemgjorda saft till är helt underbar! Folklivet vid den på sjuttonhundratalet byggda stadsporten, med klingande spårvagnar och cyklister i mängd är fin underhållning!

Östligaste Berlin - Köpenick
Det andra utflyktstipset nås via spårvagn och lokaltåg österut. Köpenick är stadsdelen jag tänker på. Känd sen drygt hundra år för historien om en skomakare som lurade av stadens styresmän stadskassan, genom att klä sig i en kaptensuniform. Förevigat genom filmen Kuppen i Köpenick. Och genom en staty utanför själva rådhuset! Skön självironi! Längs vattnet finns flera mysiga gångstråk och trevliga uteserveringar där även din hund trivs i skuggan! Harmoniskt.

Berlin är en härlig stad - men av nån anledning känns det alltid kallare än vad det står på termometern på vintern i Berlin. Åtminstone hävdar Hamburgborna det...

Del 1 och 2 i serien Hundvänliga semestermål hittar du här och här!

Berlin är för övrigt ständigt aktuellt på något sätt. Se t ex: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.

3 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Hoppas bara att du skriver en resebok. Kanske har du redan gjort det och jag är okunnig, men du har en fantastisk förmåga att låta orden rulla ut kunskapsvägar som man vill gå på.
Vad gäller Paris har jag gått en mil i den staden med avsliten vadmuskel. Stödd på ett paraply lyckades jag uthärda smärtan för att Mrs E skulle få uppleva den stad hon längtat mest till. Muskeln slet jag av tre dagar innan i en schlagballematch i Ardennerna. En rusch uppför en kraftig sluttning ställde till det.
Vi vill återvända dit under mer normala former.
Jag ska spara dina välskrivna resetips.
Ulf

Vanja sa...

Jag har väl i och för sig rätt bra minnen från min enda Berlinvisit, trots att vi hamnade mitt i ett Fotbolls-EM eller VM eller vad det var och det enda hotellrum som fanns att uppbringa var av det sjaskigare slaget på en av de sjaskigare gatorna och att min dåvarande man blev gratulerad av portieren till att ha hittat en "fin madame" för natten... hrmph!

Britt Marie o Rudi sa...

Så roligt att hitta flera som gillar Hamburg och Berlin! Jag hade turen att min bror bosatte sig mitt i centrala Hamburg (bakom Rathausplatz) i en stor, härlig våning med enorm takterrass och bodde där i fem-sex år. Dessutom hade jag turen att brorsan ofta var på resande fot och jag hade nyckel till lägenheten och resorna med Ryanair kostade oftast två kronor t/r! Oj, så myd´cket tid jag har tillbringat i mitt älskade Hamburg!! Alla årstider. Och vandrat på Lüneburger Heide och haft Hamburg som fast plats vid andra Tysklandsäventyr.
Berlin upptäckte mannen och jag senare. Och det blev tre resor dit ganska nära inpå i tid. Vilken fantastisk stad!! Dit vil vi gärna igen!
Alla dessa resor skedde innan vi blev med hund, så hundvänligheten har vi inte provat på.