onsdag 11 juli 2012

Mer sorg

Vi har förlorat en till valp. Under mina alla år som uppfödare har jag aldrig råkat ut för något liknande. Mitt i natten började en av valparna skrika, han kastade sig runt, runt. Kunde inte resa på sig utan slog huvudet mot marken. Jag trodde först det var någon form av kolik och masserade och bar på honom. Men han var inte särskilt spänd i magen, men det kan ju vara något med tarmarna ändå.


Funderade ett tag på om det kunde vara någon variant av epilepsi. Så vi åkte till veterinären. Flera behandlingar sattes in men han svarade inte på något. Ett antal veterinärer konsulterades och det alternativet som återstod var att ta honom till en nevrolog i Helsingborg. Det skulle bli en bra bit att köra. Eftersom valpen varken kunde stå, sitta eller röra sig normalt utan gnydde eller skrek valde jag att låta honom somna in. Tanken är ju att valparna ska kunna säljas och jag vill endast sälja friska valpar. Det var så hårt att se honom lida. Han var så söt och förlusten känns väldigt jobbig. Trots detta har jag tre så söta tikar och tre fina hanar kvar, en bra storlek på kull men det här känns ändå väldigt jobbigt. Jobbigast av allt var ändå att höra hans skrik. 


Christina

19 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Så fruktansvärt jobbigt för alla! Jag sänder varma tankar till er som upplevt något så oväntat och uppslitande!

Grabbarna boys sa...

Vad tråkigt, det måste vara jobbigt för er alla!!
Vov o kram!

Livet och vardagen sa...

Stackars den lille. Så tragiskt för er!!

Elin sa...

Va tråkigt att höra..beklagar.. *skickar kramar*

Elin sa...

ja precis som du sa, rosor är ju aldrig överskattade. Så vackra!

Katarina sa...

Ja, det förstår jag. Det är så svårt när djuren lider och kvider och man inte vet hur man ska kunna hjälpa dem. Att han fick somna in var nog skönt för honom. i det läget..

kram!

Fantasticdog sa...

Vad tråkigt att höra. Jag förstår att det måste ha varit tufft att ta beslutet, men jag tror ni gjorde helt rätt. KRAM

~~Sara~~ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
~~Sara~~ sa...

Hu så fel det blev.... börjar om

Men vad tråkigt. Du tog rätt beslut det är jag helt övertygad om. Har varit med om liknande, en klarade sig och en dog...den som klarade sig fick namnet Lucky (Teacher's Just Lucky).
Hoppas att du slipper vara med om det igen.

Kram

Quila o Ronja sa...

Nej, nej, nej, inte flera hundar som får somna in :-( Jag är så ledsen för er skull. En hund som skriker av smärta är så fruktansvärt.......
Kram från mig

Team Nelson / Ordringen. sa...

Så tråkigt att höra. Svårt när man inte vet vad det beror på heller.
U och E

Anna, Kompis o Daisy sa...

Usch, så fruktansvärt tråkigt att höra! :( Stackars dig och stackars lilla valpmamman, som har förlorat två valpar nu. Vi håller tummar och tassar för de kvarvarande sex valparna och önskar dem hälsa och välgång!!

Eva sa...

USCH så trist!
Men på något konstigt sätt tänker jag "Bra att det hände hos er och inte när ni hunnit sälja den!"
Jobbigt, men definitivt rätt beslut att låta honom slippa.
Kram!

Anonym sa...

Usch så hemskt & sorgligt :( Beklagar...

Sofie sa...

Jag beklagar. Vet en doberman uppfödare som var med om nått liknande man valpen var äldre. Den skrek och kastade sig omkull. Hittades inget fel på den heller.

Linda sa...

Usch då, stackars liten! Beklagar

Vanja sa...

Ja jösses, man känner sig aldrig så hjälplös som när ens djur har ont och man inget kan göra :(

Jag fick ta bort en kattunge för ett tag sedan. Gode tid vad man lipar.

*tröstkramar*

Anonym sa...

Vad hemskt
Blir riktigt ledsen stackars litet pyre
emma

Lyckopiller sa...

Stackars er och lilla valpen! Det är hemskt att känna sig maktlös