lördag 22 maj 2010

Flicka ihjälbiten

Medias rapportering om farliga hundar fortsätter. Idag rapporterar bland annat Aftonbladet och Dagens Nyheter om en treårig flicka som blivit ihjälbiten av fyra staffordshire bullterriers. Nyheten är en andrahands källa från den tyska tidningen Bild. Jag vill börja med att säga att det är så hemskt med sådana här olyckor och det är oerhört tragiskt att ett liv förspillts. Samtidigt ifrågasätter jag nyhetsvärdet i att leta upp och skriva om hundolyckor i andra länder. Det är alltså medierapporteringen jag riktar kritik mot.

Som jag beskrivit i mina tidigare hundartiklar är det statistiskt sett ovanligt att människor blir allvarligt skadade av hundar och mycket ovanligt att någon får sätta livet till. Varför finns inte denna nyhetsbevakning när det gäller utländska trafikolyckor? Eller barn som blir skadade på lekplatser i andra länder? Det enda syftet jag kan se med dessa artiklar är att göra människor rädda och skapa en vrede mot hundar i vårt samhälle. Jag har tidigare skrivit om den moraliska panik som just nu sprids gentemot hundar och framförallt mot vissa raser. Varför finns det ingen balans i rapporteringen kring våra hundar? Så fort det skrivs något är det oftast ur en negativt aspekt eller så gör man sig lite lustig över någon hundträff eller hundutställning. Det är sällan media har en seriös rapportering när det gäller hundar.

Om vi återgår till artiklen så kan man läsa att flickan var på besök hos en dam som passade fyra hundar. Hundarna vara instängda i ett rum men flickan hade gått in dit i ett obevakat ögonblick. Jag kan tänka mig att hundarna var uppstressade då de vara instängda i ett främmande hem och att de triggat varandra. Normalt går inte hundar till attack som det beskrivs i artikeln och vi har inga förstahands källor om vad som verkligen hände. Vad jag förstår är även dessa hundar avlivade nu och polisutredning pågår gentemot kvinnan som passade hundarna.

Jag hoppas alla läsare förstår att detta som hänt är extremt ovanligt och att det inte ska bli någon hets mot våra hundar som trots allt ger människor så mycket även om vi inte läser om detta i våra nyhtetstidningar. I Sverige arbetar de flesta uppfödare, iallfall de som är anslutna till SKK, för att avla fram mentalt stabila hundar. Tyvärr finns det dock bakgårdsuppfödare som struntar i detta och sen säljer valpar på blocket efter föräldradjur som normala uppfödare aldrig skulle använda. Att förbjuda vissa raser skapar inte ett tryggare samhälle då uppfödare anslutna till SKK har ett krav på sig att ta hänsyn till mentaliteten i sin avel.

1 kommentar:

Ulrica sa...

Tidningarna vill tyvärr bara ha rubriker. Tänk alla små hundar som biter, det tas aldrig upp med helsida.
Det är ju som du skriver extremfall som slås på stort.
Folk måste lära sig hälsa på en hund och ha respekt för alla hundar.
Bra skrivet Christina!