tisdag 18 maj 2010

Specialutställning i Gränna

I helgen hade Svenska Bergs- och Herdehundsklubben utställning i Gränna för klubbens över 20 olika raser. Man firade 15 års jubileum och förra årets topphundar fick ta emot priser för sina framgångar. Bland annat fick Kennel Sorschies pris som årets uppfödare och multichampion Csigora Orphie fick ta emot pris för 2009 års bästa veteran.

Lite roligt med så många kuvaszer i topp. Och söndagens utställning vara inget undantag. Min egen valp Minou (Csigora Karaoke Queen) blev BIR och BIS-2 valp, Orphie blev bästa veteran och BIS-2 veteran, Kozack (Csigora Gyémánt Gordan) blev BIM och CH Sorschies Szép Dajka blev BIR och Best In Show.

Det är inte så ofta en kuvasz blir BIS, det har faktiskt hänt enbart en gång tidigare och det var CH Csigora Indira som blev BIS för Kenneth Edh. Domare denna dag var Leif Ragnar Hjorth från Norge samt Petra Junehall. Kennel Sorschies blev även denna dag bästa uppfödargrupp i slutfinalen. Det är bara att gratulera Kicki Svalin och jag är så tacksam att hon fortfarande visar gamla Orphie.

Själv hade jag inte många hundar på plats. Jag visade Czabina som fick CK men domaren tyckte att hon var i för högt hull. Vilket stämmer. Nu är det enbart dietfoder för Czabina. Jag ska även ta en sköldkörtelprov så jag är säker på att hennes runda mage inte beror på detta, för hon får egentligen inte särskilt mycket mat. En hane som jag tycker var riktigt fin denna dag var CH Csigora Emir alias "Länsman", visad av Silvana.

Jag trodde faktiskt att han skulle slå Kozack då Kozack förvisso är en mycket bra hund men för dagen inte i bästa pälskondition. Men Länsman blev till slut placerad som tredje bästa hane. Efter Kozack kom Sorschies Szép Gúlyas (en son till min Csigo) som är en riktigt snygg unghane. Jag gillar hans ansiktsutryck och han var väl värd sitt cert.

Bland tikarna var det Red Dog´s White Vega som tog certet, en riktigt söt tik och helsyster till min Riina. Träffade även min foderhund Engill (Guldforsens Engill Verdison), det var hans andra utställning och han blev snyggt visad av Therese. Han fick en slät etta vilket är helt ok för en växande junior.

Efter utställningen hade kuvaszklubben styrelsemöte. En klubb som antagligen har Sveriges trevligaste medlemmar och funktionärer. Om du inte tror mig, kom till kuvaszspecialen den 12 Juni på Mälardalens camping i Västerås!

Inga kommentarer: