måndag 24 maj 2010

Veterinärvård och hundförsäkringar

Idag var jag hos veterinären med fem hundar. De skulle vaccineras och två av dem ta blodprov för att testa så att de har tillräckligt med antikroppar mot rabies. Ett vanligt rutinbesök med andra ord förutom för min kuvasztik Czabina. Jag har haft svårt att få ner henne i hull och hon har även varit orkeslös sista tiden. När veterinären undersökte henne kände hon en knöl i magen så vi fick ta några röntgenplåtar. De kunde inte hitta något mer än att tarmarna låg onormalt "trassliga" som ett garnnystan. Njurarna såg bra ut men mjälten låg ovanligt långt ner. Veterenären tog även ett blodprov för att kolla upp sköldkörteln. Så nu är det bara att ha is i magen och vänta på provsvaren.

Det hela skulle även betalas och sköterskan nästan skämdes över att ta så mycket betalt. Hon frågade mig om jag inte var över självrisken för Czabinas försäkring. Det var på gränsen. Det här med försäkring på hundar gör mig riktigt irriterad. Mina hundar är försäkrade i AGRIA men jag kan tänka mig att det är likadant med andra försäkringsbolag. Fast jag tycker att AGRIA har ett större ansvar än andra bolag då man profilerar sig genom samarbete med Kennelklubben. Vad är problemet?
  1. För det första så har premien höjts ordentligt samtidigt som man sänkt taket för veterinärvård. De har även lagt till ännu fler undantag så snart är det väl ingenting kvar som försäkringen täcker.
  2. Det allvarligaste problemet, som jag ser det, är ändå att AGRIA utger sig för att samarbeta med SKK samtidigt som de inte följer SKKs rekomendationer. Ett exempel är det avelstillägg som man kan teckna. När min tik fick sakralisation som gör att hennes bäcken är snett så att hon inte kan föda naturligt fick jag svaret från AGRIA att problemet var för ovanligt för att ingå i försäkringsskyddet. Då pratar jag om en tilläggsförsäkring som man betalar extra för. En konsekvens av AGRIAs resonemang är att friska och numerärt små raser inte har mycket att hämta hos AGRIA. Hur kommer det sig att SKK avråder mig från att avla på sakralisation samtidigt som AGRIA inte ser det som ett problem?

Som ni förstår är jag besviken på AGRIA. Jag funderar på att skaffa en checkkredit och öppna ett konto där jag kan betala in ersättning till mig själv istället för till något försäkringsbolag. Då vet jag att inte massa pengar går till reklam, sponsring och höga löner - då vet jag att pengarna går till just veterinärvård! Någon som har ett bättre förslag?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag håller fullständigt med dig vad det gäller Agria och det gäller alla försäkringsbolag.

Ha ett eget konto och sätta in pengar på är nog det bästa, se på mig hur många gånger har jag behövt utnyttja mina försäkringar under 28år- 2gånger,jag hade kunnat ha betydligt roligare för alla pengar som har inbetalats på dessa försäkrings premier!!!!