söndag 30 maj 2010

Mors dag

Det är speciellt med mors dag, att bli uppskattad som mamma, även om man givetvis vill bli det varje dag. Men när barnen börjar bli stora och är på väg ut ur boet så behöver man kanske lite extra mycket bekräftelse. När de är små så är mammarollen så självklar. Förvisso kommer jag alltid vara deras mamma men på ett annat sätt. Det var därför riktigt mysigt att få frukost på sängen i morse. Fick en jättefin teckning av min dotter. Min andra dotter kom hem utslagen från tre dagar på siesta i Hässleholm. Tydligen en lyckad festival, hade själv velat vara där och se bob hund, deras uppträdande var visst outstanding. Även min utflugne son kom ihåg sin mor.

Så här på mors dag tycker jag även det passar in att gratta alla mina hundmammor som tagit hand om fler småttingar än jag någonsin skulle orka. Förvisso enbart under en rätt kort tid. Det är fantastiskt vilken modersinstinkt de har. Utan att någon berättar för dem vet de hur de ska ta hand om de nyfödda. Bita av navelsträngen, slicka rent valparna, se till att magarna kommer igång, ge dem värme. Mina tikar brukar vara rätt vaktiga första tiden och det respekterar jag även om de litar på mig fullt ut.

Först efter någon vecka, ibland längre, låter de någon annan hund hjälpa till. Då tycker de att det är skönt att någon rycker in och leker och tvättar de små. Jag förstår verkligen tikarna. Jag kommer ihåg hur skönt det var att få lite hjälp med mina småttingar. Att få en liten stund för sig själv. Att kunna duscha länge, att sova, läsa en bok, att kunna höra sina egna tankar men inte allt för länge. Nä, jag har alltid uppskattat att få vara med mina barn så mycket som möjligt. Jag gillar verkligen att vara mamma särskilt till just mina barn. Gissar att det är fler mammor som känner som jag. Här kan ni se när Csaba fick sina första valpar.

Så grattis till alla mamor där ute, såväl tvåbenta som fyrbenta!

Inga kommentarer: