söndag 23 maj 2010

Från hundutställning till servicehund

Jag vill fortsätta att gnälla på nyhetsrapporteringen om våra hundar även om detta fall inte är en sensationsnyhet. Det är istället exempel på hur en tävling med flera tusen deltagare presenteras. Jag menar SKKs Internationella utställning i Hässleholm som här "bevakats" av Norra Skåne. Vilken annan tävling eller idrott beskrivs utan att ett enda resultat nämns? Istället skriver man om hur hundarna görs i ordning innan och några slumpvis utvalda tävlande intervjuas. Tänk er en fotbollsturnering eller varför inte ishockeymatch som refereras på samma sätt. Med en beskrivning av hur laget värmer upp innan, vad de har för kläder på sig och så pratar man med en slumpvis utvald spelare och hur det kan vara. Inga resultat, ingen analys...

Sen vill jag ändå ge Norra Skåne en eloge för att de skriver om något mycket viktigt och det handlar om våra servicehundar som hjälper människor med olika funktionshinder. I artikeln beskrivs också hur hundar kan hjälpa människor med epilepsi eller diabetes. Nu pratar vi om specialutbildade hundar med många timmars träning.

När jag var i USA sist träffade jag en kuvasz som arbetade som servicehund åt sin matte som har en nervskada som gör att hon tappar balansen och ramlar. Hennes hund varnar henne och puffar till henne innan hon själv märker att hon är på väg att falla. Men det svåra är inte nödvändigtvis för hunden att kunna varna, det är många gånger en medfödd gåva. Det svåra är att hunden ska kunna utföra sitt arbete i alla olika situationer och fungera väl med andra människor och hundar. Det är många timmars arbete. Jag tycker att detta är en bra motvikt till alla artiklar om farliga hundar som funnits senaste tiden. Men det viktigasate av allt: Det som skiljer en "farlig" hund från en servicehund är i första hand många, många timmars träning.

På bilden:
Kuvaszen Pax är utbildad servicehund
och får följa med matte överallt...

Inga kommentarer: