måndag 17 januari 2011

Aggressiva hundar måste ha HUNDKORG

Ovanstående rubrik hittade jag på en debattartikel i UNT.SE , på annat ställe på nätet finns samma artikel men med rubriken "Kamphund måste ha hundkorg". Jag blev intresserad, vad har nu senaste forskning kommit fram till? Är det avsaknaden av hundkorg som gör hundar aggressiva? Faktiskt inte helt orimligt tänkt om man utgår från att hundarna behöver en lugn plats som är deras egen vilket skulle kunna ge tryggare hundar.

Jag läste därför intresserat artikeln för att ta del av de nya rönen. Men jag blev besviken, det var ännu en känslosam, värderingsfylld åsiktsupprapning utan några fakta eller nya rön. Rubriken var helt enkelt felskriven - det skulle stå munkorg. Förvisso tycker jag att munkorg skulle kunna användas i större utsträckning för hundar som vistas i trånga miljöer och på allmänna kommunikationer. Så är det i många Europeiska städer. Då behöver människorna inte vara rädda och ägaren behöver inte heller förvånas över att deras trängda hund bitit - något den gietvis "aldrig tidigare gjort".

För min poäng är att många hundolyckor varken beror på hunden eller ägare utan på situationen. De flesta ägare till lite tuffare hundar har bra koll på sina hundar och ser till att inga olyckor händer. I media får man annars en uppfattning att det handlar om okunniga ägare som inte kan hantera sin hund. Jag har funderat mycket på detta, och visst kan man säga att det är ägarens ansvar rent juridiskt, men om man lite ovetenskapligt tittar på de artiklar som skrivits om hundolyckor så är det många gånger en " första gången händelse". Skulle vara intressant med en statistisk undersökning om vilka situationer bitolyckorna ägt rum. Trots att vi har ett väldigt begränsat forskningsunderlag när det gäller bitolyckor finns det röster som kräver lagändringar som förbjud vissa raser, krav på hundlicens, körkort för hundägare etc. Om nu detta är ett stort samhällsproblem borde inte denna typ av forskning prioriteras och finansieras av vetenskapsråd? Fortfarande är det väldigt låg status att forska om djur ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Det innebär att det är väldigt svårt att få pengar till sådan forskning.

Jag vill avsluta med att jag håller med rubriksättaren till artikeln och skriver under på detta upprop: Aggressiva hundar måste ha hundkorg!

6 kommentarer:

Ulf sa...

Du borde försöka få ett forskningsanslag till detta.Din balanserade och ändå klara syn
med erfarenhet av lite tuffare hundar skulle kunna göra en stor insats inom detta eftersatta forskningsområde.
Sedan är det ju som en straffspark. Stackars rubriksättaren när insändarskribenten kommer upprusande till redaktionen. Hoppas att hon har munkorg. Rubriksättaren får väl göra en pudel och lägga sig i hundkorgen.:)
Hälsn. Ulf

Sara sa...

Jag kan skriva under på det där med hundkorg/ egen plats att vila på, det vill ju även jag ha...

Ha en bra dag!

Eva sa...

Håller med dig om både korg och det med att de flesta med "tuffa" hundar vet vad de sysslar med.
Men här i storsta'n tror jag tyvärr att situationen är lite annorlunda. För de som här köper de tuffare blandraserna är nog tyvärr inte de som är bäst på att läsa sin hund i en för hunden jobbig situation.
För jag tycker som du, att det skulle vara mycket intressant om man visste i vilka situationer olyckan är framme.
Men det här gäller ju inte bara de raser folk TROR är farliga! Risken kan väl vara MINST lika stor med de som folk tror alltid bara är snälla och rara...

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Ingen av mina vovvar har hundkorg, men jag håller med dig!

Jag kan som hundägare störa mig på det faktum att jag i stort sett alltid är ansvarig för min hund.

Min erfarenhet är att folk kan behandla mina hundar hur illa som helst, under hur lång tid som helst - och skulle nu någon av mina hundar göra något. Ja, då blir allt plötsligt mitt fel.

Fast att jag är den ende som kämpade för att förhindra en olycka som lyckligtvis aldrig inträffade.

Andreas sa...

Ramlade in på din blogg, otrolig fin med härliga inlägg.

MVH
Andreas

Quila o Ronja sa...

Det är så sant. Visst, det yttersta ansvaret ligger hos hundägaren. Men ska man då kunna behandla/bemöta en hund hur som helst? Nej, absolut inte. Ang. ämnet kamphundar, så skulle man väl egentligen, med fel hundägare, kunna göra vilken ras som helst till en "kamphund".
Sv. Är så glad över förbättringen hos Ronja :-) Dumlekakorna har tyvärr en rykande åtgång, så du får skynda dig hit, om det ska vara några kvar.

Allt gott
Susanne