söndag 23 januari 2011

Mr X

Då har man kommit till bokstaven X. Bokstaven som symboliserar något namnlöst... När jag var barn gick jag i samma klass som dottern till Mr X. När jag var hemma och lekte hos henne imponerades jag över att de bodde i ett hyreshus - i hela huset! Det låg på en väldigt fin ambassadsgata i Stockholms innerstad. De hade telefon på varje våning för att kunna kommunicera med varandra - då fanns inga mobiler. Hon hade så mycket fina leksaker (på den tiden lekte man med leksaker även i lågstadiet). Men det kan inte alltid ha varit så lätt att vara dotter till den som i media kom att kalla Mr X. Sveriges svar på gudfadern. Läs mer här!

Hur gör man då när man kommit till bokstaven X som begynnelsebokstav för en hel valpkull? Inte nog med det. Mina pulivalpar (puli är en ras som i vuxen ålder har "rastaflätor") brukar nämligen också få namn taget från reggae-låtar. Jag kan inte påstå att jag är något reggaefreak men jag börjar snart bli expert på reggae-titlar! Ett tag var jag så ambitiös att jag även spelade in en CD med just de låtarna som namngett kullen.

Det svåra är att texterna inte alltid är så passande även om själva låttiteln är snygg. Det finns mycket sexism, homofobi, drogromantik etc i många av texterna. Alla är inte heller politiskt korrekta - om de nu måse vara det? Men hur långt ska man egentligen gå i valet av hundnamn? En gång döpte jag en kuvasz till Inferno men köparna var djupt religiösa så jag fick ringa upp till SKK och be dem byta namn. Det blev Ivanhoe istället. Som sagt, det kan vara känsligt det här med namn, även om det enbart är ett stamtavlenamn. Det är allmänt ok att döpa hundar till sprit- och vinsorter. Då är väl inte lite gräs så farligt... Intressant det här med gränserna för det som anses acceptabelt.

När det gällde reggae-låtar på X var det inte många alternativ. Man får ju leka lite med orden och jag letade efter låtar på Ex. Inte många. Exodus fanns. Nåja det fick bli reggaelåt efter ett (e)X-ord. Låt mig presentera Csigoras X-kull som nu är registrerad hos SKK:

SE11930/2011 Csigora X-Plosive Ghostrider
SE11931/2011 Csigora X-Treme Mr Cop
SE11932/2011 Csigora X-Cellent Sensemilla
SE11933/2011 Csigora X-Imene Natty Dread
SE11934/2011 Csigora X-Otic Silhouette
SE11935/2011 Csigora X-Citing Vampire

8 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Lysande sätt att lösa x-problemet.
Spännande historia med Mr.X
Undrar hur det gick för dottern.
Oj, nu ringer visst mitt ex.
Ulf

Katarina sa...

Fyndigt!

Anonym sa...

Hej!

Jag har följt din blogg ett tag och tycker du har en vettig hundsyn med mycket sunt förnuft. Det skulle vara intressant att veta din åskit om att lämna hundar ensamma hemma. Spelar det någon roll om de är en eller flera? Är det bättre för hunden att vara i en oövervakad hundgård med andra kompisar än helt ensam hemma? Finns det någon generell tidsbegränsning eller ska man utgå från individen? Från vilken ålder kan man räkna med att valpen/unghunden klarar att vara ensam ett par timmar?

Jag hoppas det inte blev för många frågar och är mycket tacksam för svar!

//Emelie

Quila o Ronja sa...

Men, så bra X-namn! Toppen!

Ha de gott
Susanne

Sara sa...

Jättesvårt detta med hundnamn, när jag valde min fralla fick vi själv bestämma ett namn! Jag tycker du var väldigt duktig med namnen, gäller att ha fantasi :) man vill ju inte kalla hunden vad som helst. En vän till mig har just tagit över en hund som heter Ebola... 2 andra från samma uppfödare heter Malaria och Brock!

Christina Klosterberg sa...

Emelie: Jag återkommer med ett eget inlägg där jag svarar på dina frågors. Håll utkik!
Sara: Oj, då - jag har aldrig hört talas om hundar som fått namn efter sjukdomar...

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Vilka coola namn!

Jag hade velat ha en X-treme! :)

Team Nelson / Ordringen. sa...

...men herregud namn efter sjukdomar!!
Kom nu Brusten Blindtarm så går vi.
Nej, dina x-namn var bland de fräckaste jag hört.
Bra gjort.
Ulf