torsdag 1 mars 2012

Fler hundförbud

Ibland fattas beslut på väldigt lösa grunder. Efter att en hund attackerat en spelare under en träningsmatch i Degerfors så har det beslutas att inga hundar kommer få besöka arenan Stora Valla under träningsmatcher. Observera att en olycka har skett och utifrån detta beslutar man att förbjuda alla hundar.

Tänk om beslut skulle fattas på samma grunder i andra sammanhang. Att en olycka leder till ett totalförbud för en hel grupp, ras, art, kön etc. Jag vet att det förekommer att polisen stoppar supportrar för att de har det egna lagets halsduk på sig. Jag kommer ihåg för många år sedan när min son åkte på en fotbollsmatch med två av deras fars arbetskollegor från universitetet. Det var ungdomar som slogs ner av polisen och den ena lektorn från universitetet frågade vad som hänt. Konsekvensen blev att han slogs till marken, handbojades och fick sitta i en liten fängelsecell under hela matchen. Vilken chockupplevelse för min då unga son som förvisso är en supporter men långt ifrån någon sk "huligan" eller stökig person.

Det var inte så länge sedan ett hockeyderby spelades inför nästan tomma klacksektioner i protest mot polisens behandling som JO-anmälts av över tusen djurgårdare och aikare. Poliser kan, egentligen utan några grunder som helst tvinga dig till pissprov. Den rätten missbrukas konsekvent mot just fotbollssupportrar, men också i vad som närmast liknar systematiska trakasserier av boende i vissa "utsatta" förorter. Sannolikheten att bli stoppad av polisen om du bor i ett högstatusområde är försvinnande liten. Bor du i Tensta kan du bli stoppad, kontrollerad och så vidare flera gånger i månaden. Jag tycker faktiskt att poliser borde ha bättre utbildning. Jämfört med de flesta andra yrken så är deras utbildningstid häpnadsväckande kort.

Jag läser just nu en bok av Kerstin Malm som handlar om Farliga Hundar där hon kritiserar polisens rätt att direkt omhänderta en hund och till och med besluta om avlivning trots att de kanske inte har någon utbildning alls när det gäller hund. Hon har även skrivet ett blogginlägg i ämnet! Kerstin går igenom flera fall där polisen handlat väldigt okunnigt och där hundägaren blivit helt rättslös och inte har möjlighet att få ärendet prövat. Jag ska återkomma till denna bok när jag läst klart den. Den är definitivt läsvärd.


Ni som följer denna blogg vet att jag upprepade gånger skrivit om just ämnet farliga hundar och beslutsfattares bristande underlag när de vill förbjuda hundraser i vårt samhälle. Många bostadsbolag har redan börjat. Media älskar dessutom att skriva om hundattacker, det ger dem förvisso många läsare men i förlängningen leder det till att fördomar mot hundar sprids, fördjupas och tyvärr förvandlas till "sanningar". Då räcker det med att en hund gör en attack för att man ska kunna förbjuda alla hundar!

Rikspolischefen har i dagarna presenterat ett önskemål om att polisen ska få slippa vissa uppgifter. Bland annat just omhändertagandet av djur. Det är nog ett bra förslag. Tyvärr lär vi nog aldrig komma ifrån det förhållande att djur hanteras illa av människor, så arbetsuppgifterna försvinner ju inte. Frågan är vilken instans som kan ta över ansvaret?

3 kommentarer:

Jasmine sa...

Hej Christina!
Ja, visst är det ett bra pris på Puppia-selen.
Men, eftersom den är för stor för Ella så vill jag ju hellre få sålt den än att ha den liggande här hemma...

Eva sa...

Jag har på senare tid flera ggr fått frågor och chihuahuor: "Du som är hundvan - är de inte lite hetsiga?" Jooo...
Jag blir mer och mer nyfiken på om det inte förekommit en del bitande av småbarn från småhundarna som "alla" unga tjejer köpte för några år sedan. Många av de mattarna har väl hunnit få barn nu.
Inte för att jag VILL ha bitskador, men det vore intressant att se diskussioner om sådant kom ut i media. Risken är ju förstås att en del skulle kräva totalt hundförbud, men man kunde HOPPAS på en mer nyanserad debatt och kanske en vilja att lära mer. För okunskapen både hos polis, allmänhet och en del hndägare är skrämmande. (Och naiviteten...)
Skulle kunna skriva mååånga sidor:)

Sofie sa...

Du måste berätta mer om den där boken sedan. Jag tror som Eva att det finns många småhundar som biter men det kommer aldrig fram. En liten hund är ju inte så skräckinjagande som en stor i människors ögon och det känns lite löjligt att kalla dem för en mördarhund. Ja menar hur skulle det se ut i tidningen. Nej jag är livrädd för den här beslutshetsen mot hundraser. Tror som sagt inte alls på att förbud är den rätta vägen. Ett förbud för bara med sig flera förbud