tisdag 27 juli 2010

Ekologiskt eller?

När man går och handlar till sin hund stöter man allt oftare på produkter som sägs vara ekologiska. Jag är definitivt av den uppfattningen att vi inte kan fortsätta att konsumera i samma utsträckning som förut. Jag köper gärna ekologiska ägg och ekologisk mjölk men när sk ekologiska produkter skickas över halva jordklotet känns det för mig inte längre så ekologiskt. Hittade en webshop med ekologiska produkter för hundar och förvånades över att många av sakerna kom långt bortom Europa i färglada förpackningar...

När Sociala Hundar tipsar om ekologiska leksaker blir de betydligt mer "jordnära". Jag brukar gå till Röda Korsets second hand affär. Det går att hitta massor av begagnade mjukdjur till barn som passar utmärkt som hundleksaker. När jag har valpar åker jag dit och köper upp det mesta. Har man hundar som "slaktar" sina leksaker får man se till att ta bort ev ögon. Jag brukar även köpa halsdukar och handukar här som leksaker. Långa halsdukar är jätteroligt att springa runt med och man kan även ha dragkamp med dem. Sen är nog mina hundar rätt billiga i drift för de älskar kartonger. Jag behöver inte ens stoppa i godisbitar, de sliter dem i stycken och pulveriserar dem ändå. Kanske inte så pedagogiskt som Nina Ottosssons leksaker!

Hundarna gillar även petflaskor så någon pant blir det sällan här. De går numera själva och plockar upp sina "ekologsika leksaker" ur papperspåsarna så de blir aldrig fyllda. Jag kan tillägga att det blir rätt stökigt med alla kartongbitar överallt så jag försöker begränsa dem till köket. Kanske borde jag lära dem att vara mer rädd om sina saker;) Å andra sidan är bita, slita, tugga och dra ett rätt viktigt behov hos unga hundar. Det är inte så att jag är emot ekologiskt men ibland känns det som att gå över ån efter vatten.

8 kommentarer:

Eva sa...

Om du läst om min Kasper vet du vad som hände med kartonger här ffa under hans valptid... Jag har "fyndat" slängda mjukdjur i grovsopen många gånger! Perfekta leksaker och matte känner sig "miljösmart":)
Vad gäller mataffären blev jag lite full i skratt (o bra sur!)när jag senast såg både KRAV/ekologiska o "vanliga frukter (samma, minns ej vilka) oc de ekologiska var packade i plasttråg med folie över... Tror de skulle flyttat miljömärket där!
(O apropå komm om söt bild:kolla "Den där kameran..." fr juni! Där finns bästa ur serien:))

Quila o Ronja sa...

Har märkt att just mjukisdjur till hundar, ofta håller sämre än dom som är till barn.
Något som vi använder är gamla spengummin, (som används vid mjölkning) dom är superbra. Hållbart vid dragkamp och luktar jättegott, tycker hundarna. Kan fås av en snäll bonde ;-)

//Susanne

~~Sara~~ sa...

Andra bra "miljösmarta" leksaker är en för mig förbrukad strumpa med knut på... Och ibland även en och annan utan knut men då är den stulen här hemma.... :) Ved är också roligt att flisa sönder på gräsmattan och ibland även inne... under protest från matte då

Spengummi...det ska jag fråga "min" bonde om -niger vackert för tipset-

// Sara!!

Christina Klosterberg sa...

Tack för alla tips. Om det dyker upp fler så tas det tacksamt emot. Det är så lätt att man blir lite hemmablind och gör som man alltid gjort. Tänka "nytt" kan ju vara rätt bra i längden!

Leif sa...

Katten gillar posttanten extra mycket för hon kommer alltid med kartonger och skojiga snören. Kartongerna duger finfint att vässa klorna på. Vissa mer än andra, dem får jag inte skicka till återvinning. Gud nåde mig.
Katter är annars bra på att strimla papper, särskilt när de är missnöjda.

Fast just nu är vi på ferie i norrbotten och katten stortrivs, han får springa fritt och ser lycklig ut. Mitt ute i vildmarken.

Varje dag kommer han in i köket med nyfångade möss, lämnar dem och springer sedan snabbt ut igen. Hans bidraq till hushållet. Fast en dag kom han med en renskit och lämnade den mitt på köksgolvet. Vad han menade med det vet jag inte. Bra käk får han i varje fall.

Hans tips på lekdjur är en stickad/virkad råtta. Smått outslitlig med tanke på hans sylvassa tänder och vilda lekar. Han försöker slå ihjäl den på alla möjliga tänkeliga sätt, det ultimata är att dränka den i skurhinkken.

Ulrica sa...

Här ser oxå ut som en soptipp ibland. Kibo släpar in pinnar och flisar sönder, snor pappersnäsdukar från bordet el. handduk som hänger på tork på elementet när han får tråkigt. Har ebb på ideer på sysselsättning inomhus.
Han samlar skräp från vägrenen som plastflaskor, div. papper som ligger där och den bästa skatten snodde han från sin kompis moses ett stort revben som har krympt en hel del.
En aktivare hund får man leta efter.
Vi köper oxå leksaker på second hand

Anonym sa...

du får lära hundarna kommandot "städa" när de är klara;o)
Kram Annelie
här hemma leks det bara med mjukdjur, ju större desto bättre...

Christina Klosterberg sa...

Tack för era roliga berättelser och tips! Det är som sagt inte alltid så att vi människor uppskattar alla leksaker våra hundar eller katter hittar på själva ;) Kibo aktiv? Släkt med Minou kanske;)