fredag 16 juli 2010

Kuvaszvalpar!

Nu har såväl kennel Csavargo som Carlsunds kennel fått valpar i huset! Lite avundsjuk blir jag allt, det finns inget mysigare än att ha valpar (trots allt jobb). Men på sätt och vis är jag lite inblandad i dessa båda kullar:
  • Hos Carlslunds kennel föddes fyra hanar och fyra tikar. Mamma Gaia kommer från min Gyémánt (diamant på ungerksa) -kull. Hon är i sin tur efter en tysk import som jag parat med ungersk hane. Gaia är parad med Csigo, en hane jag köpt in för att para med min tik Czabina. Czabina är halvsyster till Gaia men hon kan tyvärr inte användas i avel pga av katarakt. Så självklart ska jag ha en valp från denna kull!

  • Hos Kennel Csavargo finns nu fem hanar och två tikar. Mamma Cidri är en tik som jag importerat från Belgien. Hon har sedan tidigare tre kullar. Efter noga övervägande bestämdes att hon skulle få en till kull hos min fd fodervärd (som nu är ägare till tiken) då hon har så mycket att tillföra rasen. Detta blir hennes sista kull. Hon är parad med en mycket snygg hane från Kennel Red Dog men med mina linjer bakom. För mer info: Tala med Sanna: 0738906807 Funderar på en valp även från denna kull då kombinationen är mycket intressant.

Kan verkligen rekommendera ovanstående kullar om du letar efter en kuvasz. Själv söker jag efter en fodervärd till en tik efter Gaia. Eventuellt söker jag en fodervärd till en hane efter Cidri. Om du inte bor så långt från Växjö får du gärna höra av dig till mig på: 0472-72033 eller skriva en rad till: Csigora@hotmail.com

Vem passar att ha en kuvasz?

  • Du bör helst bo på landet och ha en inhägnad tomt där hunden kan få röra sig fritt. Men lägenhet kan komma ifråga om du är en person som är ute i naturen mycket.
  • Du bör ha tidigare hundvana eller vana från andra djur som exmpelvis hästar. Det är viktigt att du är psykiskt stark så att valpen kommer känna sig trygg hos dig.
  • Du bör vara inläst på vad kuvasz är för ras och vad det innebär att leva med en herdehund.
  • Du bör gå valpkurs och lägga ner mycket tid för att socialträna valpen.
  • Du bör kunna ge valpen ett livslångt hem och inte ge upp för att hunden kommer i spökåldern, trotsåldern eller att din familje- eller arbetssituation förändras. Du bör altså fundera på hur du ska kunna lösa eventuella hinder som kan komma i din väg.
  • En kuvasz gillar att vara med och vill inte lämnas ensam längre studer.
  • En kuvasz är ingen brukshund som måste sysselsättas men precis som alla hundar bör den få möjlighet att få sina naturliga behov tillgodosedda. Kuvasz gillar att lösa problem själv och spåra är en sådan sysselsättning som den brukar gilla.
  • Tänk på att en kuvasz har vaktinstinkt, det innebär att den vid könsmognaden kommer bli misstänksam mot konstiga saker som kan uppfattas som hot. Här kommer hunden behöva din hjälp att övervinna rädsla för konstiga saker. Vaktinstinkten är som starkas på det egna reviret, på bortaplan är den mer uttåtriktad.
  • En kuvasz är mycket tålig och brukar gilla barn och andra djur som den får vänjas vid från början. En kuvasz som aldrig sett ett barn under sin uppväxtid kan bli avvaktande mot dem.
  • Kuvasz har en självrensande päls som gör att pälsen inte behöver någon omfattande vård, vilket är mycket praktiskt för den kuvasz som vistas ute mycket. Däremot kan det behövas dammsugas oftare. Pälsen är dock lätt att städa upp.

Själv skaffade jag kuvasz när vi flyttade ut på landet, jag ville ha en stor hund med viss vaktinstinkt som skulle kunna fungera bra med mina barn och våra djur. I rätt hem är kuvasz en underbar hund!

Som fodervärd ställs dock ytterligare krav. Då vill jag att du bor så nära mig som möjligt (Bor mellan Växjö och Lammhult i småland), du måste lägga ner mycket tid att socialträna hunden och vara villig att åka på en del utställningar. De flesta som inte gillar utställningar brukar gilla kuvaszutställningar då det inte är så mycket bada, borsta, klippa utan att hunden ska visas upp i sitt naturliga skick. Sen har utställningar blivit som ett sätt att träffas och vi har väldigt trevligt utanför ringen. Jag använder SKKs fodervärdsavtal där jag har rätt till två valpkullar innan tiken fyller fem år och när det gäller hane har jag rätt till 6 parningar tills hanen fylllt sju år. Fodervärd innebär att du har hunden som din men att jag äger viss avelsrätt. Det handlar alltså inte om ett tidsbegränat åtagande. Läs gärna mer om rasen på min hemsida: Csigoras Kuvasz & Puli

Ha det gott i sommarvärmen!

1 kommentar:

Katarina sa...

De är farligt söta! : )