torsdag 8 juli 2010

Mudi söker nya hem - snarast!

I slutet av maj skrev jag om ett antal vanvårdade hundar av rasen mudi (ungersk vallhund) som omhändertagits. Den 4 juni uppdaterade jag historien från djurskyddet i Malmö, då hade en av tikarna fått en kull valpar. Hundarna var i mycket dåligt skick vid omhändertagandet. Här är några bilder som visar hur de levde vid omhändertagandet.

De äldre hundarna var importer från Ungern men oregistrerade i Sverige. Via chip-nummer har föräldrarna identifierats och man väntar nu på exportstamtavlorna för att kunna registrera dem i Sverige. Valparna har DNA-testats för att kunna fastställa vem fadern är. Förhoppningsvis ska det gå att få dem registrerade i SKK. Förutom de äldre hundarna och valparna som föddes efter omhändertagandet finns även fyra unghundar. Dessa har i dagsläget inga "papper" men eventuellt ska det via DNA-test gå att få fram deras härstamning också.

Fortfarande söker nedanstående mudi egna familjer som kan ge dem ett aktivt och livslångt hem:
  • Den vuxna hanen
  • Fyra unghundar
  • Fyra valpar födda 100525, en hane och tre tikar.
Om du är intresserad så kontakta Djurskyddet Malmö: Catharina Göransson-Lundberg, 0707-540306 eller catharina.l@gmail.com. Snarast!

Så här mår hundarna på det pensionat där de nu befinner sig:

5 kommentarer:

Anonym sa...

vilka j-a människor det finns GRRRRR!!!!
TUR att dessa hundar blev "räddade"!
Urfina allihop :)
Hoppas det går bra för de alla nu och att hundmisshandlaren får ett straff!

Ulrica sa...

Vad härligt att se att de mår bättre.

SANNA sa...

DET VAR DET VIDRIGASTE JAG SETT!!! FÅR TÅRAR I ÖGONEN.

Anonym sa...

Hej, är lite intresserad av era hundar om ni har någon kvar? / Stina

Christina Klosterberg sa...

Hej Stina. Om jg fåt din e-adress så kan jag höra av mig till dig privat. Dessa mudivalpar har dock redan fått hem. Däremot har jag pulivalpar just nu men om det ska bli aktuellt så måste jag veta mer om dig. Skriv till: csigora@hotmail.com