onsdag 28 juli 2010

På väg mot tjurfäktningens död

Tjurfäktning är redan förbjudet på Kanarieöarna och idag ska parlamentet i Katalonien (en autonom region i nordöstra Spanien) rösta om tjurfäktningens vara. Inte mindre än 180 000 namnteckningar från invånarna i Katalonien har tvingat parlamentet att rösta och som det ser ut så väger det åt ett förbud. Tjurfäktning är inte lika populärt här som i övriga Spanien och själva omröstningen kommer inte vara partipolitiskt bunden utan representanterna kommer få rösta så som de själva önskar.

Själv tycker jag att det inte är en dag för tidigt och jag hoppas verkligen att denna spanska tradition snart är ett minne blott. Alla traditioner är inte av godo, särskilt inte när det är ett folknöje att hetsa tjurar till döds. Det känns som en gammal kvarleva från gladiatorernas tid. För er som vill uppleva själva spänningen och upplevelsen kring arenan föreslår jag att ni istället går på fotboll. För den mer blodtörstige så tycker jag det är mer "humant" att lagens firmor träffas och gör upp utanför planen, det är mer på lika villkor än en tjurfäktning. Sen finns ju boxning också där människor slår av varandra näsbenet, men även detta sker ju (förhoppningsvis) av fri vilja. Nåja, det finns väl sorgliga fall även här när man kanske inte känner sig bekräftad på annat sätt än i ringen. Men denna fight är som jag ser det mer rättvist än att man på förhand bestämt vinnare och förlorare. Det är väl ingen som på allvar menar att tjurfäktning är en jämn kamp?

Jag ser inte det som försvarbart att hänvisa till gammal tradition, kultur, nationalism eller turisttmagnet. För de som menar att dessa tjurar har ett bättre liv än fabriksuppfödda slaktdjur så anser jag att även denna djurhållning är undermålig. Oavsett om man äter kött eller inte så kan jag inte acceptera att djur ska behöva plågas.

Om det blir ett nej mot tjurfäktning i Katalonien idag så kan detta kunna sprida sig till andra delar av Spanien. Tjurfäktning är trots allt inte så populärt hos den unga generationens spanjorer. Även här betraktas tjurfäktning som en matchokultur hos äldre män. Som sagt alla traditioner är inte av godo. Jag kan inte tänka mig att UNESCO kommer bistå Madrids önskemål om att utse tjurfäktning till ett världsarv (mer än möjligen de gamla arenorna som någon form av museum). Låt oss istället göra detta spektakel till historia och om någon så vill kulturhistoria.

Läs mer:
Aftonbladet
Dagens Nyheter och JA det blev ett förbud!
Svenska Dagbladet & igen
SVT
GP
WSPA

OCH DE RÖSTADE JA! JAAAA!

3 kommentarer:

Eva sa...

Hörde en "blänkare" i "Go'morron världen" om omröstningen o jublade högt!
Nu har jag hunnit höra idag att den utföll med ett "Ja" - tjurplågeriet blir förbjudet fr.o.m. 2012.
Well done!
I morse gjorde någon i "Ring P1" jämförelse med djurförsök. Nu gillar inte jag någon av företeelserna så där väldigt, men är inte tjurfäktningen ett snäpp värre? (Minst) Att använda djur BARA för människors sk nöje, på ett för djuret plågsamt sätt... Rent etiskt/moraliskt kan det aldrig bli rätt.

Team Nelson / Ordringen. sa...

Jag håller med dig. Det är ju barbariskt.
Däremot åkte jag tåg för många år sedan mellan Köpenhamn och Göteborg, med en kvinna som hade haft en kärlekshistoria i ungdomen med en tjurfäktare. Hon förklarade så inspirerat historien kring denna tradition att jag under några månader hörde mig försvara detta grymma spektakel.
Ulf

Nathalie sa...

Braaaaaaaaaaa! Har inte alls hängt med i världsnyheterna (lever som i en liten bubbla just nu utan tv och allt, men det trivs jag faktiskt rätt bra med också!) ;)

SV: ja det gäller att kameran ligger framme hela tiden, man vet aldrig när man kan få till en superbild! Och precis som du skriver är det kanske inte alltid så roligt med gnagandet och terroristandet, men snart är valptiden förbi och då längtar man säkerligen bara tillbaka... :)