lördag 3 juli 2010

Sjuka hundar

Var fjärde hund kan var sjuk pga av jakten på utställningsrosetter enligt ett inslag på Svt Rapport. Det är kanske ingen nyhet utan snarare en rapport som brukar komma varje sommar (brist på nyheter?). Men visst tycker jag att hundars hälsa är bra mycket viktigare än utseendet och jag tror de flesta uppfödare håller med. Men fortfarande finns det raser som pga sitt utseende har allvarliga hälsoproblem.

Många gånger sker förändringar mot osunda ideal i så små steg att vi inte märker det förrän det är för sent. Jag kan ta min egen ras puli: Domarna är väldigt fixerade vid pälsen. Det ska helst vara mycket päls, lång päls och mycket välvårdad. Det låter ju bra men om pulin får för mycket päls hindrar det den att röra sig naturligt. Poängen med pulipälsen är att tovorna/flätorna i stort sett bildar sig själva. Får vi för kraftig päls tovar flätorna ihop och det krävs mycket arbete att dela dem åt. Det finns hundar som inte får röra sig fritt i naturen för att ägarna inte vill att deras pälsar ska "förstöras". Så visst ställer jakten på rosetterna till det för många hundar.

Jag ogillar dock att denna form av medierapportering ger ett sken av att blandrashundar skulle vara friskare. Jag tror faktiskt det är tvärtom med tanke på de hälsokontroller som en SKKansluten uppfödare förbinder sig att göra på sina avelsdjur. Om det skulle införas någon form av licens för uppfödare så hoppas jag att denna licens borde inbegripa avel på endast dokumenterat friska hundar.

Jag är glad att mina egna raser kuvasz och puli är så sunda raser och här kan man inte säga att var fjärde hund är sjuk. Med kuvasz har jag svårt att se att utställningsvinster skulle kunna påverka hälsan. Det skulle i så fall vara om man började avla fram större och större hundar. Men kuvasz ska enligt rasstandarden inte vara en grov eller tung hund så jag tror inte det är så stor risk. Med puli finns vissa risker, det är om man avlar fram en för tjock och tung päls, för kort nos eller för grova puli. Likaså kan inte en fullpälsad vit puli vara kritvit i pälsen om den får rastas utomhus. Något för domarna att se upp med kanske?

4 kommentarer:

Morrissonen Kalebs matte ;) sa...

Va på hundutställningen nu i helgen i Borås. Pratade med en puliägare som sa att hon aldrig låter sina puli springa lösa. Absolut aldrig i skogen...för att inte förstöra pälsen. Tyckte det lät väldigt sorgligt och synd om hunden. Jag förstår mig inte på sådana ägare. Det måste ju ändå finnas livskvalite för hunden.

Ulrica sa...

Instämmer. Alla hundar har rätt till att få sträcka ut. Vilket liv i lina.

Christina Klosterberg sa...

Trodde inte svenska puliägare höll sina puli på det sättet.

Kalebs matte sa...

Det finns väl alltid avarter...oavstt...