måndag 20 februari 2012

Captcha - en otrevlig vakthund

För att slippa den oläsbara ordverifieringen satt jag länge och försökte få bort den. Helt omöjligt med det nya gränssnittet i Blogger.


Fick tips från Hunddagboken att gå tillbaka till det gamla gränssnittet och därifrån ta bort att jag vill ha ordverifiering. Det lyckades! Läsarna slapp tyda de svårlästa sk bokstäverna.

Men för att komma till saken behövde jag byta till det nya gränssnittet för att ändra en sak. Så nu undrar jag om det betyder att ordverifieringen lagts till automatiskt igen? I så fall får jag försöka leta mig tillbaka till det gamla gränssnittet. Så kära läsare, har ordverifieringen smugit sig tillbaka igen eller går det att kommentera som vanligt?

Sen får vi se om jag slipper robotar och spam utan robotfällan (captcha) som ordverfieringen faktiskt är. Antagligen har bokstäverna blivit svårare att tyda i takt med att robotar hittar nya tekniker för att knäcka dessa koder. Men captcha är som en vakthund som inte bara skrämmer bort objudna besökare utan även ens vänner! Någon som har ett tips att slippa både captcha och spam? Så tillsvidare är min avsikt att använda mig av en rätt snäll vakthund utan Captcha!


9 kommentarer:

Jasmine sa...

Hej Christina!
Jo, förvisso...
Men det är drygt 45 min. jobb med att bara skölja Ella och föna henne torr. Och då är det bara en avsköljning på mage och ben, inget riktigt bad...
Är inte avundsjuk på dig med dina vita hundar!! =)
Du hinner väl knappt bli färdig med att torka sista hunden förrän det är dags att gå ut igen och sedan börja om..!? =)
/J

Katarina sa...

Nej, den kommer inte tillbaka när du väl har valt bort den i det gamla gränssnittet. Tack och lov...

Katarina sa...

Ett tips för att slippa spam kan vara att införa kommentarsgranskning. Det kommer jag göra OM det blir mycket spam. Just nu har jag bara kommentarsgranskningen inställd på inlägg äldre än 14 dagar, vilket tycks räcka i nuläget.

Elin sa...

Ja det var väl lite så jag kände, hunden var underbar men passade helt enkelt inte in med mina glada pudlar. men det var ett svårt beslut ändå att ta även om jag vet att det va rätt.

Dame Eliza sa...

Jobbigt med denna ordverifiering. Tycker allmänt att det är bökigt att kommentera på blogger. Många av mina vänner kommenterar på Facebook istället. Kram

Team Nelson / Ordringen. sa...

Svar: ja,jag misstänkte att jag också hade den där sanslösa ordverifieringen. Ska se om jag kan fixa det i veckan eller om de ändrar den, för som den är nu kan den ju inte få vara.
Ulf

Livet och vardagen sa...

du kan ju välja att godkänna alla kommentarer innan de publiceras om du vill istället för att ha den "läskiga" vakthunden.

Quila o Ronja sa...

Det fungerar ju fortfarande riktigt bra :-) Jag har också kommentarsgranskning. Framför allt för att slippa alla dumma, helt ovidkommande kommentarer.
Sv. Joo, visst är det så. Men jag får ändå ett "sting" av dåligt samvete ;-)
Allt gott

P.S Hundar sa...

Vi får spam i perioder, ibland är det jättemycket, då står vi ut och raderar, men för det mesta kommer det bara ett då och då! :)
Vi har att vi måste godkänna kommentarerna först! :)