onsdag 1 februari 2012

Lyssnar hundar på musik?

Har ni sett den diggande hunden på nätet? Många har ställt frågan om hunden verkligen lyssnar på musiken eller om det hela är fejk. Aftonbladet ringde upp Fredrik Steen för en kommentar. Han menar att hunden inte alls lyssnar på musiken utan uppför sig precis som om den väntar på en godisbit. Men jag vet inte om jag köper Fredriks analys. Jag tycker mig märka att hunden mycket väl kan röra sig till musik och verkligen digga. Eller ser jag bara det jag vill se?


Här kan ni se den diggande hunden med Fredriks analys 8 tyvärr lite reklam i början):
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/djurnatur/article14227152.ab

Har ni märkt att era hundar uppför sig speciellt till musik? Jag tror att musik har stor inverkan på hundar. Ett tag funderade jag på att spela in en CD med min favoritmusik och sen låta de höra den skivan under hela sin tid hos oss. Sen skulle jag skicka med skivan så kunde de nya ägarna ta fram den för en lugnande inverkan. Men jag tror att musik kan ha ytterligare påverkan på hunden, att de faktiskt kan föredra viss musik framför annan. Vad tror ni?


Missa inte tävlingen i CSiGORAs hundbutik där du kan vinna fina hundleksaker. Läs mer i CSiGORAs blogg!

4 kommentarer:

Elin sa...

Ja, visst uppskattas det, speciellt när man inte ens har frågat eller tjatat att dem ska gå med hunden :)

Eva sa...

Har svårt att svara, för här has sällan musik på faktiskt. (Notorisk P1-lyssnare...)
Men jag minns mycket väl Jespers reaktion när nyheter meddelade att Charles Aznavour dött och spelade lite av honom: J låg och sov i en fåtölj men satte sig genast upp och lyssnade NOGA:D C.A fick ett nytt fan postumt!

Team Nelson / Ordringen. sa...

Oj, vad svårt.När det gäller filmen så tror jag som Fredrik Steen. Sen har ju våra djur genom åren fått vänja sig vid att det spelas mycket live här hemma. Nelson tyckte väldigt illa om när J spelade trummor första tiden. Han är aldrig på samma våning för vi är rädda om hans hörsel, men han är helt lugn nu och "vet" att J spelar. Det har blivit en del av hans vardag. Att de direkt skulle njuta eller digga har jag däremot aldrig märkt. Jag kan sträcka mig så långt att jag tror att de vill ligga med och delta i gemenskapen när vi spelar och har trevligt. Musik används ju i ladugårdar bl a för att hålla djuren lugna och visst - jag är öppen för att jag underskattar hundarna i detta.Olika "musikaliska " läten vet vi ju stimulerar fram beteenden exv vargar som ylar och jag tror att det är där vi måste hitta en ingång till om vi kan lära hundarna att "uppskatta" musik.
Detta är intressant och jag blir sugen på att testa lite på Nelson.
Ulf

Anna, Kompis o Daisy sa...

Jag tror faktiskt att hundar mycket väl kan påverkas av musik. Vi har noterat att våra tjejer verkar uppskatta jazz i form av Diana Krall. Spelar vi hennes skivor, så går tjejerna och lägger sig på mattan i vardagsrummet (där också stereon står) och softar/sover. Ingen annan musik har den påverkan. Tror att det inte bara är musiken utan rösten på den som ev. sjunger som kan påverka hunden.
På hunddagis brukar de har soft belysning och musik (radio) på svag volym på mornarna och man kan inte tro att dagiset är fullt av hundar när man kommer och lämnar - alla ligger och vilar lugnt i sina korgar och inte ett minsta lilla voffande hörs...