fredag 24 februari 2012

Inte bara ett namn

Den lilla prinsessan ska heta Estelle.. Estelle Silvia Ewa Mary. Det hade jag inte tippat på. Detta känns dock som ett namn i tiden, dvs den kultur och de värderingar som dominerar nu. Nu vill man ha ett lite annorlunda namn som inte alla andra heter. Estelle är en variant av Stella som betyder stjärna! Namn är ju mer än ett namn, föräldrarna vill ju att barnen ska bära med sig ett namn att vara stolta över i hela sitt liv. Namngivande är en praktik som därför säger väldigt mycket om såväl individers värderingar som själva kulturen vi lever i. Nu är med andra ord en svensk stjärna född! Dessutom hertiginna över Östergötland!


Som hunduppfödare har jag den förmånen att välja stamtavlenamn till mina valpar. Det är riktigt roligt, men inte alltid så lätt. Förr var praxis att man döpte kullen med samma begynnelsebokstav med början på A. Fördelen är att det är lätt för omgivningen att identifiera vilken kull vapen ifråga kom ifrån. Kanske mest praktiskt för den innersta kärnan av hundmänniskor som tävlar, ställer ut, avlar och skriver om hundar.

En del tycker dock att detta är ett väldigt tråkigt system och istället använder sig av teman. Det funkar utmärkt för en själv men kan vara lite svårt för omgivningen att gissa om hunden kommer från champagne-kullen, opera-kullen eller seriefigurkullen. Jag har till och med hört talas om en kull som fått namn på temat sjukdomar... Vad tycks om "Kom nu Halsfluss så går vi" Det finns också valpkullar som fått vanliga efternanmn som exempelvis Svensson!


När jag började som uppfödare trodde jag bara att jag skulle ta några kullar. Jag lät därför första kullen få namn som började på C - första bokstaven i mitt kennelnamn Csigora. Nästa kull fick på S osv. Det dröjde dock inte länge förrän jag var på sista bokstaven - A. Då bestämde jag mig för att vara traditionell och fortsätta med alfabetet och använda mig av ungerska namn eftersom kuvasz är en ungersk ras. Det visade sig vara lite knepigt med ungerska namn då många ungerska hannamn slutar på a och inte alltid är så lätta att uttala för icke-ungrare. I mina senaste kullar har det blivit engelska stamtavlenamn då jag exporterat en hel del. Jag vill att namnen ska passa ihop. Annars tycker jag det är rätt gulligt med svenska namn och det har varit väldigt populärt på sista tiden att döpa hundar till gamla, rekorderliga människonamn som Knut, Agnes, Britta, Gösta, Svea etc.

Csigora Karaoke Queen har röstresurser

När det gäller människobarn verkar trenden ha gått åt andra hållet att barn numera kan ha gamla hundnamn som Max eller Molly. Eller ny-påhittade namn. Se bara vad kändisarna döpt sina barn till: Coco Riley, Diezel, Brooklyn eller Apple.

När jag började avla på puli så ville jag inte krocka med samma namn som på kuvasz, så jag började med bokstaven P och med temat reggae-låtar. Ni anar inte vad duktig jag har blivit på reggaelåtar!Vad sägs om Rastaman Vibration, Sweet Sensation eller Triple Love?

Puli med rastaflätor!

I början spelade jag in en CD med kullens låttitlar som valpköparna fick med sig. Sen kan man fråga sig varför man lägger ner så mycket tid på namn. Valpköparna döper ju oftast ändå om sin lilla valp till något de tycker passar på den nya familjemedlemmen.

Csigora Rastaman Vibration (Bobo)

Människor verkar inte ha några gränser för sin fantasi - kan man tro. Som sociolog ser jag dock ändå samband och jag tror att man rätt lätt skulle kunna gissa tid och plats enbart genom att studera dels de vanligaste namnen men också "nykomlingar", dvs lite udda namn för sin tid. Jag trodde dock att Daniel och Victoria skulle få hålla sig till de gamla traditionella kunganamnen. Jag gissade på Kristina, som drottning Kristina och som jag själv heter... men så fel jag hade. Det borde jag ju kunnat lista ut. Detta känns definitivt som ett namn i tiden även om de mest extrema rojalisterna "rasar". Herman Lindqvist är upprörd och menar att namnet låter som en nattklubbsdrottning! (Kanske säger mer om Hermans egen kvinnosyn). Jag gissar att många små bebisar och även hundvalpar kommer lystra till namnet Estelle framöver.

Läs mer:
Prinsessan heter Estelle
Totalt olämpligt att heta Estelle
Namnet ointressant
Kulturbloggen
Namnvalet väcker reaktioner
Risken att de blir för folkliga

Kärt barn har många hundnamn
Ska prinsessan heta David?
Vad du ska bli är bestämt i samma ögonblick du tar ditt första andetag
Högt spel om prinsessans namn
50 populäraste hundnamnen
Kändisar: Det ska prinsessan heta
Det blir prinsessan Estelle
Sanningen om Estelle


3 kommentarer:

Sofie sa...

Det här med namn är riktigt intressant hur de gamla kommer tillbaka. Mayas kull kallades alla för gamla namn som stina, astrid, sonja, bernard osv. jag tycker att det var trevligt. Jag är glad att den nya tronarvingen fick ett modernt namn även om det hade varit kul om hon hade fått Astrid som namn ;)

Jag vet i alla fall om jag skulle föda upp kameler så skulle de alla får hårdrocksnamn efter tema artister. Finns ju massor att välja på. Sedan tror jag du förstår vilket kennelnamn jag skulle ansöka om hahaha.

Team Nelson / Ordringen. sa...

För mig dyker Värmland och Fröding och folkliga ordvändor som
"Ställ en istället i stillhet i stallet i Stöllet Estelle" som får man lägga till på slutet nu då.
Är lite avundsjuk just på namngivandet som ni uppfödare har möjlighet till. Kanske det är tur- för vad skulle mina stackars valpar få heta:) Nej, allvarligt talat så skulle jag säkert ha väldigt traditionella namm. Faktiskt.

Ulf

Siriosmilla sa...

Ja, namn är definitivt inte en enkel fråga. Jag är glad att jag inte är uppfödare! Och visst döper man oftast om sin valp så egentligen har ju inte stamtavle-namnet så stor betydelse!

Min ena är döpt efter vin - Santa Helena, den andra efter Astrid Lindgren figurer - Wilda Alma! Till vardags Siri och Smilla!