måndag 11 april 2011

Kamp mot klockan

Hela dagen har verkligen varit en kamp mot klockan. Då menar jag den där klockan som vi människor har konstruerat för att vi ska fungera bättre tillsammans den sk klocktiden.


Jag menar att min biologiska klocka sa till mig att jag borde sovit några timmar till. Trots att kroppen sa ifrån gick jag alltså upp och släppte ut hundarna som också verkade undra varför de skulle gå upp. Det blev en snabb frukost trots att min mage tyckte att jag borde sitta ner och äta lite lugnare och liksom njuta av varje tugga. Det är lustigt att vi människor kallar det som vår kropp säger oss vara normalt för "slowfood". Det säger nog ett och annat om oss stressade människor. Jag blev i alla fall avbruten av DHL som kom med paket från Noble Dog. Så snygga halsband och koppel, de kommer ut i webbutiken så fort jag hinner...


Efter ett par timmars arbete var det dags att stoppa in tre hundar i bilen för att åka till veterinären. Minou skulle röntga höfterna, Misha skulle ha sin första rabiesspruta och Rufus skulle ta blodprov för att kontrollera att han har bildat antikroppar för rabies. Trots att vi faktiskt var i tid fick vi vänta för det var kö till röntgenbordet. Nu hade jag alibi för att bara sitta och ta det lugnt... Men till priset av att jag sen fick handla mat i raketfart.


Alice tog hand om maten och det blev hemmagjorda kroppkakor, en vegetarisk variant och en med riktigt bogfläsk. Men eftersom jag inte hunnit klar min momsdeklaration fick jag ta med den till matbordet. Den där momsredovisningen borde givetvis varit klar sen tidigare men jag hade fått hjärnsläpp och gjort i ordning allt för mars månad när jag ser på deklarationsblanketten att jag ska deklarera för februari! Det blir att göra om allt men sista tömningen av brevlådan i Lammhult var klockan 18.00. Det var omöjligt att hinna. Det blev att köra till Alvesta i stället, nästan tre mil. Fem i åtta la jag brevet i lådan! Det hinner fram till i morgon, vilken tur.


Väl hemma igen var det mörkt. Inte särskilt lockande med långpromenad med hundarna. Om jag hade följt naturens tid hade jag tagit vara på solen och dagsljuset. Men då hade jag inte hunnit med mitt jobb eller fått in momsdeklarationen i tid och det hade svidit i plånboken... Jag hann verkligen med vad jag skulle idag men känner ändå att dagen sprang ifrån mig medan jag kämpade för att anpassa mig till vår konstruerade och onaturliga klocktid.

6 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Suverän koppling mellan dina ord och illustrationerna.
Det är verkligen inte lätt att rusa omkring för att följa livets tidtabell.
Ulf

Quila o Ronja sa...

Vilken dag!!! Vissa dygn kan det inte vara 24 timmar. Någon tar en timma här o där. Eller var tar tiden vägen?
Nu till något helt annat!! Var just vid brevlådan, hihi. (Sent, jag vet, men det var det där med tiden......) Tack snälla du. Vad kul det ska bli att prova. Nu skulle jag vilja ha den där blåsen innan nästa bad. (Hur det nu går med den? 2 veckor, har blivit 4 veckor....tiden igen förmodligen) Men massage ska det bli, i morrn'.
Ännu en gång, tack Christina
Kram
Susanne

veronica sa...

Vilken hemsk dag för dig, sådant kan ställa till det ordentligt i kroppen. Åtminstone för mig, brukar resultera i en hemsk värk efter.
Hoppas du får ta det lugnt ett tag nu iaf.

Sara sa...

Jisses vilken dag och hade det inte varit för att det var kö vid röntgen så hade dagen blivit lite mer angenäm misstänker jag. Fast att gå upp tidigt på mornarna det är inte min melodi det heller.

Hoppas att idag blir bättre :)
Kram

Eva sa...

Synd att du hade så mycket att väntetiden för röntgen blev snarast "hoppande". Annars är det ju så'na där "tidshål" som Lasse Eriksson nyss talade om på min cd så bra!
Det kändes faktiskt ofta som en fördel att åka t-bana och/eller buss till och från jobb. Där fick man lite tidshål och kunde andas ut. (Hör till de som alltid läst eller handarbetat där, INTE planerat en massa annat:))
Hoppas denna dagen blir betydligt lugnare!

Livet och vardagen sa...

ja klockan och kroppen kommer inte alltid överens. Man måste ju planera in i minsta detalj om tiden ska räcka till, och det i sig är ju stressande. Hoppas du får en lugn och avkopplande kväll i alla fall!