tisdag 12 april 2011

Starcraft

För över tio år sedan döptes en valp här hemma till Starcraft i stamtavlan. Mina barn tycker nog att namngivningen av valparna är den roligaste biten av uppfödarlivet. Starcraft är ett datorspel som blivit enormt stort och just nu pågår en turnering i Starcraft 2 i kulturhuset i Stockholm. Deltar gör världens bästa spelare, biljetterna till turneringen blev snabbt utsålda. Men vi som inte fick biljetter kan lyssna på turneringen via bl a Aftonbladets live sändning. Oavsett om man gillar datorspel eller inte är det en upplevelse att höra kommentatorernas inlevelse och analyser. De låter som fotbollskommentatorer:) Slutfinalen pågår just nu och det står mellan Korea och Ukraina men även Sverige fanns kvar till semifinalen.

Spelarna är proffsspelare och för att hålla sig i toppen måste de träna fysiskt och leva sunt. Stämmer inte med de fördomar som finns om dem som spelar datorspel. I Korea är Starcraft 2 turneringarna en av de största sporthändelserna. Som sociolog är jag särskilt intresserad av samhällsförändringar särskilt de som är resultat av det människor brinner för. Intressant att turneringen äger rum just i kulturhuset. Sport, kultur och vardag är inte så åtskilda som många tror. Och inte hundvärlden heller. Inte kunde jag förutse att Starcraft skulle bli så stort när en liten vit kuvaszvalp fick sitt namn för många, många år sen... Det blev visst Korea som vann till sist. Grattis till en bra match MC!

Läs mer: ab, ab,ab, ab, ab, ab

3 kommentarer:

Sara sa...

Det trodde jag inte, trodde det var några finniga ungdomar som satt och åt pizza och drack redbull, uppe hela nätterna.... Men nej...jag har inga fördomar ;)

Kram

Eva sa...

Här finns inte heller några fördomar...
Men det är ju egentligen självklart kroppen måste vara ok om du ska kunna sitta och koncentrera dig så som jag antar behövs.
Se'n finns det väl många som lever upp till en del fördomar om tillbakadragenhet och så också kanske, men de kommer kanske inte som tävlande till sådan nivå heller.
Jag undrar om man inte ibland är lite väl fördömande mot spel och annat på internet. Just detta att "de sitter ju bara inne!". Visst behövs en balans mellan dator och att "få lite frisk luft" och umgås öga mot öga. Men jag tror också att datorn kan vara stor hjälp för den som kanske är mobbad och utanför t.ex. Tänker bl.a. på "datornörden" som aldrig kommer att höra till de populäraste i skolan men kanske får vänner för livet via spel och annat. (Har själv hittat en verklig vän via FB och spelet Farmville, som är vän även nu när jag knappt aldrig spelar)
Som med allt annat: både bra och mindre bra och "lagom är bäst":)

Sofie sa...

Jag läste faktiskt första gången igår om Starcraft och jag måste erkänna att jag fortfarande inte riktigt förstår hur det går till. Så jag är i alla fall ingen datanörd och jag antar att proffsen tjänar grova pengar. Man kanske skulle ha spelat lite dataspel.
Och helt klart kan man träffa vänner och kärleken via dataspelen. men jag håller med dig lagomt är bäst