onsdag 23 mars 2011

Hundbur eller inte

Det är ju numera förbjudet att använda bur till hunden annat än vid transport, hundutställning och jakt.

Jag kan börja med att säga att eftersom jag är hunduppfödare måste jag föregå med gott exempel så jag har inga burar till mina hundar mer än under just dessa tillfällen. Å andra sidan är ju mitt hem anpassat efter många hundar med möjlighet att dela av och jag har även en stor hundbox och en hundgård att ta till. Med mindre raser är det väl inget större problem att sätta upp kompostgaller.

Med stora hundar räcker oftast inte ett kompostgaller, barngrind eller hage. I de allra flesta fall behövs inte heller dessa extraåtgärder men det finns tillfällen som jag önskade att bur var tillåtet.
  • Det gäller exempelvis för små valpar. Finns det något bättre än att ställa en bur bredvid sängen på natten. Valpen kan då inte skada sig, den kan varva ner och blir rumsren snabbare.

  • Det finns också hundar som totalt demolerar hemmet när de är ensamma. Om det inte rör sig om längre stunder tycker jag att en bur hade varit den bästa lösningen.

  • Vissa hundar blir också uppstressade när det blir för mycket bus och stoj, här hade en bur varit en skön plats att få vara i fred.

  • Sen finns det människor som är hundrädda, då hade det varit praktiskt att hunden kunde få lägga sig i buren en stund när dessa kommer på besök. Det är inte nyttigt för hunden att umgås med hundrädda människor.

  • Hundar som ska hållas stilla av veterinär skäl, de kanske har opererats eller fått en diagnos som kräver "sängläge". Då hade en bur varit bästa stället.

  • Nybadade hundar med mycket päls kan behöva en plats att torka på.

  • Likaså kan det vara en lösning för problemhundar som behöver strikta gränser och en plats att vara ifred.

  • Och när det gäller hundar med vaktinstinkt så är det smidigt att sätta hunden i buren medan gästerna får komma in och sätta sig. Då slipper hunden fundera på om det är tjuvar eller gäster i hallen. Det blir istället hunden som kommer till dem och inga missförstånd behöver uppstå.
Det finns fler exempel. Tyvärr, tyvärr sker alldeles för många omplaceringar och avlivningar därför att man inte kan få ta till buren som hjälpmedel. Nu menar jag inte som enda hjälpmedel, givetvis ska även annan träning till och hundens behov måste vara tillgodosedda.

Jag menar att buren är en trygg plats med tydliga gränser. Med ett lakan delvis över så blir buren som en mysig koja. Jag kan fortsätta att tala om fördelarna med bur men det är liksom lite onödigt när det nu är förbjudet. Ett väldigt dumt förbud enigt mig. Som att förbjuda spjälsäng för småbarn. Som tur är får man ha bur på hundutställningar och i bilen.

För en burtränad hund är textilburar ett smidigt och lätt alternativ. Men för en hund som inte är burvan är det stålbur som gäller. Igår fick jag hem ett lass med stålburar till butiken. Det var ett tungt arbete att få in dem;). När jag packade om dessa burar funderade jag på det här med burförbud och hur många gånger jag skulle velat rekommendera en bur för vissa hundar under speciella omständigheter

10 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Jaa, jag håller faktiskt med dig. En bur kan ju vara en trygghet, i olika situationer. Mina hundar gillar att "krypa in i kojor"....under bord t.ex.
Ha en skön dag
Kram
Susanne

Sara sa...

Jag är helt inne på din linje men samtidigt förstår jag varför lagen tillkommit (fast den är väldigt strikt), vi har en bur till T men den blir aldrig stängd, tillputtad grind öppnar T både utifrån och innefrån. Han älskar sin bur han går mer än gärna in och lägger sig i den för där vilar han verkligen.

veronica sa...

Jag håller så med dig i den frågan, förstår förbudet men onödigt strikt. Finns många gånger som det är nödvändigt.

Sara sa...

Är inte alls insatt men är det okey vid hundutställning men inte vid tex agility tävling? Hur kan det vara okey att ha hunden en hel utställnings dag men inte hemma?
Jag tycker absolut inte man ska ha hundar i burar flera timmar men använder mig själv av det vid tävling och i bilen.
Tycker det är tröttsamt med regler som ingen ser till att hundägare följer i vilket fall.

Eva sa...

Av mina 9, sinsemellan bra olika, har ALLA gillat att gå in i buren och vila ibland! Ffa i stora utst.buren (85x70x60).
Förbudet kan nog vara bra på sitt sätt, finns förmodligen folk som använder bur som straff t.ex., men man har också missat ett bra hjälpmedel för så'nt som stresshantering.

Christina Klosterberg sa...

Sara, det står inget uttryckligen om agilitytävlingar men det borde rimligtvis likställas vid hundutställning/jakt. Hur man än vrider och vänder går det inte att komma ifrån olika gråzoner.

Hanne sa...

Det hela är onekligen en skrivbordskonstruktion. Jag förstår att man behöver ha regler eftersom det finns dumskallar. Problemet blir bara att dumskallarna fortsätter vara dumskallar och vi tas ifrån en mycket bra uppfostrings/träningsmetod.

Leif sa...

Marcels labradorkompis Leia har pga ålder lämnat jordelivet och det blev en transportbur över ifall någon är på jakt efter något liknande. Den är använd vid flygtransporter och kan delas på.

Marcel har sin egen resväska och hemma även en "sovigloo". De är vältempererade med en termostatreglerad värmedyna i botten som kan kopplas in vid behov. De är bara hans och gud nåde den som utan hans tillåtelse rotar i dem. Det är en slags trygghet för honom där han vill vara ifred och vila.

Jag ogillar tanken att stänga in ett djur i en bur, vill helst att djuret själv skall få bestämma. Med Marcel fungerar det alldeles utmärkt. Han hoppar in själv. Under långresor vill han komma ut och sträcka på benen ca vart tredje timme. Jag får reseplanera något mer för att ge utrymme åt sådana pauser.

När jag tar fram Marcels resväska när vi skall ut och resa med bil, färja, tåg, buss, flyg, osv varar det inte länge förrän han kommer med sina grejer som han vill ha med. Han får ha på sig sin kattsele som hakas fast inuti väskan, ett slags säkerhetsbälte för katter. Kortsidans "nätgaller" är öppen så han själv kan titta ut när han vill. För det allra mesta ligger han därinne och vilar sig, där det är varmt, mörkt och tryggt. Det är inga som helst problem att resa med katt.

Helena sa...

Det är okej att ha hund i bur på alla tävlingar och även på träning inför tävling.

Det är även tillåtet att ha hund i bur om veterinären rekommenderar det.

Jag tycker det är bra med burförbud för det gör att många som missköter det (av okunnighet) tvingas lätta på sitt buranvändande. Men reglerna är alltför strikta tycker jag. Att inte få ha hund i bur på natten, eller ens ha den i kompostgallerhage.

Var går liksom gränsen mellan kompostgallerhage och att stänga in hunden i sovrummet när vi sover? Handlar det om att hunden inte kommer till mig? (Kanske ändå inte vill ha den i sängen). Eller handlar det om att den inte kan röra sig? (Då borde det ju införas regler om hur små sovrum man får ha för en kompostgallerhage kan ju vara större beroende på hur många delar man sätter ihop).

Jag kan acceptera om dom sätter ett minimimått på storleken på bur för nattetid/valpförvaring och då har ett större mått än man idag har på vanlig bur (som jag anser är onödigt liten).


Jag håller med om att bur är praktiskt. Men jag anser att du har allt för många anledningar till att sätta en hund i bur, jag hängde nog med dig halvvägs, sen började jag anse att det gick till överdrift av anledningar till att använda buren.

Billiga hundburar sa...

Jag tycker såklart att det är självklart att hunden skall åka i en hundbur i bilen. De känner sig mer trygg samt det blir mindre skador vid eventuell krock.