torsdag 10 mars 2011

Zuckerberg har skaffat puli!

Facebooks grundare Mark Zuckerberg och hans sambo Priscilla Chan har skaffat en vit pulivalp. Valpen kallas för Beast och kommer från en ungersk uppfödare bosatt i USA. Valpen är född 10 januari, bara några dagar äldre än min egen X-kull.

Beast har redan sin egen Facebooksida. De få bilder jag sett på Beast så är han inte bara bedårande söt utan också riktigt vit som en vit puli ska vara. Själva tycker vi givetvis att Zuckerberg och Chan gjorde ett riktigt bra val. Samtidigt pågår en skarp kritik mot dem i USA, för att de köpt en valp från en uppfödare, istället för att ta hand om en omplaceringshund. Förvisso behöver även dessa hundar ett hem men jag förstår inte varför det skulle vara så illa att omsorgsfullt köpa en valp från en seriös uppfödare. Lite roligt att han valt en ungersk uppfödare med tanke på rasens ursprung.

Här hemma har vi ju Charlie och Yumi som också är riktigt fina vita puli. Men för att hålla dem vita så har jag dem delvis nerklippta. Här en bild på Yumi som tar det lite lugnt!

Här är Charlie med sin familj. Han är klippt runt nosen och på benen medan flätorna är kvar på huvud, rygg och svans. En lite mer lättskött päls än när pälsen når ner till marken. Det är förvisso riktigt fint med en fullpälsad vit puli. Men ska den hållas riktigt rent vit så krävs regelbundna bad och overall vid dåligt väder.

6 kommentarer:

Eva sa...

Förstår inte heller vad det skulle vara för fel köpa av uppfödare?!? Förhoppningsvis kan de istället visa på ett ansvarfullt hundköpande och ägande, med tanke på sin "kändis-status". (Jag är SÅ kändis-road... Reagerade inte ens på namnet först...)
Tycker Charlie är jättesnygg i sin klippfason! Och hur söta de svarta små "trollen" än är så är ju ljusa hundar lättare att "se":)

Quila o Ronja sa...

Det kan jag inte förstå? Det är väl ansvarsfullt att köpa hund hos bra uppfödare.
En tanke slog mig.....tänk att släppa lös en vit fin hund på våra leråkrar, hmm..... Är det svårt att hålla den vita pälsen riktigt vit. Använder du ett särskilt bra schampo, för just "vitheten"? Det lilla vita som mina har på bröstet, vill gärna bli lite missfärgat.
Sv. Om någon får snöboll i ansiktet, är jag väldigt empatisk, hihi
Ha en skön dag
Kram
Susanne

Sara sa...

Men vad spelar det för roll :O Vill man inte ha en omplacering så skaffar man sig inte någon...enkelt... Men jag måste nog googla på VEM det är...jag har ju inte ens fb så :D

Kram

Amanda sa...

Ja förstår det! Mindre jobb. Imorgon kommer mina föräldrar och hämtar Kasper (havanaisen) kommer ihåg när vi hämtade honom från uppfödaren och hon blev alldeles tårögd när vi skulle åka och gjorde vad hon kunde för att dra ut på det. Då kände man sig verkligen som en kidnappare.

Vad roligt! Tack så mycket, lägger till dig med i listan bland hund-länkar! Trevlig helg.

Amanda sa...

och appråpå att de fick kritik för att de köpte ifrån en uppfödare tycker jag att det visar på en viss seriositet (iof kan det också visa på att de ville ha en "statushund") Jag tycker man ser, hör och läser om så många amerikanare som impulsköper omplaceringshundar de inte kan hantera och som inte får tillräcklig med aktivering osv. Så jag håller med dig.

Jenny sa...

Vilka söt saker och jag tycker Beast va super söthan med... Ja, men varför inte ta en valp? Vissa kan ju inte allt om djur/hundar och vet hur man på bästa sätt tar hand om en omplaceringshund. Mitt hjärta var 6 månader när jag tog hem henne men hon kom dock från uppfödaren. Sen beror det kanske också på varför hunden placeras om. Min puli har långa dreads inte till marken än men snart så :) Overall har gjort mitt liv lättare iaf...
Mvh