tisdag 29 mars 2011

Korsbandskada

Först vill jag gratulera alla kuvaszvalpar från Csigoras H-kull som blir fyra år idag! Ett av födelsedagsbarnen är Hoffi. I stamtavlan heter hon Csigora Hópihe vilket betyder snöflinga på ungerska. Här följer några bilder på "snöflingan" som jag fått av hennes matte Ewa-Maria Edberg.

För det mesta får jag bara väldigt roliga berättelser från Hoffis matte men senaste månaderna har oron för Hoffi varit stor. Allt på grund av en korsbandskada. Ewa märkte en dag att Hoffi haltade. I övrigt kunde hon inte se några tecken på att hunden mådde dåligt. Hon åkte ändå in till veterinären för att kolla upp vad det kunde vara. Diagnosen blev korsbandskada. Det var korsbandet i högre bakben som gått av. Som tur är går det att åtgärda denna skada med operation. Kostnaden för själva operationen, som gjordes med TTA-teknik blev 23185:- Då är inte röntgenkostnaderna innan och efter operationen inräknade.

Nästa chock fick Hoffis matte från försäkringsbolaget. Hoffi är försäkrad i AGRIA som infört ett ersättningstak för menisk- och korsbandskador. De ersätter bara med totalt 15 000 kr! Det blev en riktigt dyr affär för hennes matte. Efter att AGRIA betalat ut sin ersättning återstod knappt 20 000 som Hoffis matte fick betala själv. Hoffi fick komma hem men såret ville inte läka. Hon gick på den ena antibiotikakuren efter den andra. Fler röntgenplåtar behövdes tas och till slut kom man fram till att operationen måste göras om för att ta bort skruvarna och en del av inplantatet. En operation som inte är billigare än den första och som AGRIA inte ville ersätta ett öre till för. Vi är nu uppe i en kostnad runt 50 000 med allt inräknat. Hur många människor är det som i detta läge inte har råd att operera och behandla sin hund? De flesta tror nog att de är skyddade med en bra försäkring. Men försäkringsbolagen har fler och fler finstilta undantag.

I Hoffis fall förbarmade sig veterinären och opererade henne igen utan ersättning. Hur många veterinären kan göra det? Nu har Hoffi kommit hem och går på smärtsillande och antibiotika igen. Enligt matte har hon repat sig och just idag är enbart positiva tankar tillåtna. Det är ju Hoffis födelsedag. Grattis säger jag och önskar Hoffi och hennes syskon en riktigt bra födelsedag! Tänk att det är fyra år sedan ni var så här små:

13 kommentarer:

Drömflocken sa...

Stackars Hoffi!
De där försäkringsbolagen är inte lätta att komma överens med.
VILKEN veterinär!! så snäll

Sara sa...

Fy vad tråkigt med Hoffi, hade ingen aning om att Agria hade tak på korsbandsskador, 23000 är ju ändå"billigt" för en korbandsskada och vissa gånger kommer en op utan komplikationer upp i 35000.
Underbart veterinär håller alla tummarna att hon blir helt återställd nu!

~~Sara~~ sa...

Vilken underbar veterinär måste jag börja med att säga och stackars, stackars Hoffi.
Försäkringar är tyvärr ett nödvändigt ont ändå.

Quila o Ronja sa...

Helt otroligt! Vilken veterinär. Det här med trassliga försäkringsbolag är inte kul. När man dessutom har en sjuk hund (eller annat djur förstås) att oroa sig för. Grattis till Hoffi, som vi hoppas repar sig bra nu.
Kram
Susanne

Team Nelson / Ordringen. sa...

Samma historia som min dotter fick gå igenom med sin rottistik.
Hon fick också 15000 av Agria som hävdar att de inte har råd att ha detta skydd.
Veterinärer jag har pratat med säger att de är förtvivlade och arga för att detta leder till att alla inte har råd att operera eller väljer den gamla och billigare metoden som inte alls ger samma resultat.
Det minsta man kan begära av Agria är att de ska införa en tilläggsförsäkring som täcker dessa skador. Enl. vet. som jag pratade med är korsbandsskador överrepresenterade hos vissa hundraser vilket borde göra en tilläggsförsäkring extra vettig om det nu inte går att ha det i grundskyddet.
Ulf

Mufflo sa...

Vilken sötnos som är längst ner. Ser nästan ut som en gossehund.

Anonym sa...

Usch vad trist! Skönt att veterinären ställde upp och gjorde ännu en operation. Men som sagt, hur många skulle göra det?!
Ja det skenar iväg väldigt fort dessa veterinärkostnader.
Jag har tyvärr hört mycket negativt om AGRIA.
Inget jag rekommenderar till andra.
Hoppas nu att hunden blir återställd.

Ha det gott :)

Eva sa...

Först ett stort GRATTIS till gänget!
Och så ett minsta lika stort grattis till ägaren som hittat en så underbar veterinär! Håller alla tummar att allt ska gå bra nu och tjejen bli helt återställd.

Quila o Ronja sa...

Sv. Det är just dom här dagarna, som gör mitt liv så drägligt. Hade gett opp för länge sedan, om jag inte haft hundarna. Dom får mig att leva ett (trots allt) innehållsrikt liv. Du vet ju vad smärta är :-( Den är mer eller mindre.

Anonym sa...

TACK Gammelmatte och alla er andra för ert deltagande! På fredag hoppas vi sista besöket blir när suturerna tas. Hoffigumman är pigg pch glad och hoppet är det sista som överger oss
Kram och slick till er alla
Ewa och Hoffi

SIgridur sa...

Ojdå! Vilken tur att veterinären ställde upp för Hoffi.

Jag heter Sigridur och jag ägen en butik i Lycksele som heter Hundshopen med hund och katt tillbehör. Jag undrade om du skulle vilja lägga upp en länk till mina två hemsidor på din blogg. I gengäld så lägger jag upp en länk med din blogg på min hemsida. Mina hemsidor heter www.fiasbutik.se och www.hundshopen.eu

Du kan maila mig på info@fiasbutik.se
MVH Sigridur från Hundshopen

Boubou sa...

GRATTIS!

Men vad tråkigt med alla kostnader.. Det är ju helt sanslöst.. :( Det kommer säkert smyga sig in fler undantag bland bolagen framöver som gör att man hamnar med kostnaden själv..

Ajax sa...

Usch, stackars!!!! Pussar från mig!!!